Friday, December 19, 2008

ဆ---ဆံေတာ္မရွည္ မွ ေဆြမ်ိဳး ၄ ပါး။

ဆံေတာ္မရွည္၊ ဒြဂၤုလီ၊ ျမတ္သည္ပုဂိၢဳလ္ ၂။ ။ ဆံပင္ေတာ္မ်ားရွည္လ်ားျခင္းမရွိဘဲ ဒြဂၤုလေခၚ လက္ႏွစ္သစ္ ႏွစ္လက္မခန္႔မွ် လက္်ာရစ္လည္၍ အျမဲတည္ေနေသာပုဂိၢဳလ္ျမတ္ ၂ ပါးကား။
၁ ျမတ္စြာဘုရားသခင္၊
၂ ပေစၥကဗုဒၶါအရွင္
ဟု ဗုဒၶ၀င္အ႒ကထာႏွင့္ အပဒါန္အ႒ကထာတို႔၌ လာရွိ၏။

ဆံထံုးအျပား၊ ၅၅၊ ဆင္ျငားပုဂံသူ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ဥေသွ်ာင္ထံုးျငား၊ ၅၅)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။


ဆံပင္ထားရျခင္း၏အျပစ္ ၁၆ ပါး။ ။ ၎င္းအက်ယ္ စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာဆံပင္ထားမႈအတြက္ ပလိေဗာဓ ၁၆-ပါးကို ဟံသာ၀တီ႐ိုက္ မိလိႏၵပဥႇာ၀တၳဳေတာ္ႀကီး စာမ်က္ႏွာ ၂၁-၌႐ႈပါေလ။

ဆံပင္ထံုး႐ိုး၊ ၇ မ်ိဳး၊ မင္းစိုးပ်ိဳကညာ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ဥေသွ်ာင္ ၇ မ်ိဳး၊ ဖြဲ႕ထံုး႐ိုး)၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ဆ, အသာဓာရဏ ဥာဏ္ေတာ္ ၆ ပါး။ ။ ၎င္း၏ သ႐ုပ္အဓိပၸာယ္ကို (အသာဓါရဏ ဥာဏ္ေတာ္ ၆ ပါး)ဟူေသာ သုေတသန၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ဆက္စပ္လို႔မရႏိုင္ေအာင္ ကြာေ၀းေသာအရာႀကီး ၄ ပါး။ ။ စတုကဂုၤတၱရ။ ပါ။ ၃၅၉။ ႒။ ၃၀၆။ ေ၀းသည္ထက္ ေ၀းေသာအရာႀကီးေလးပါး။
၁ နဘာစပထ၀ီ - မိုးႏွင့္ေျမႀကီး၊
၂ သမုဒၵႆ ၾသရိမပါရိမံ- သမုဒၵရာ၏ ဟိုမွာဖက္ကမ္းႏွင့္ ဤမွာဖက္ကမ္း၊
၃ သူရိယ အဗၻဳဒိတ စ၀နဌာနီ- ေနထြက္ရာအရပ္ႏွင့္ ေန၀င္သြားရာအရပ္၊
၄ သတဓမၼ အသတဓမၼ -သူေတာ္ေကာင္းတရားႏွင့္ သူယုတ္မာတို႔တရား။

ဆင္မ်ိဳး ၄ ပါး၊ စြယ္ျခားနား၊ ေခၚျငားအမည္ထူး။ ။ အစြယ္ေပါက္ပံုလိုက္၍ အမည္ ၄-ပါးျဖင့္ေခၚၾကသည္။
၁ ဟိုင္းမ်ိဳး- အစြယ္လံုး၀မရွိေသာဆင္မ်ိဳး၊
၂ ဟံမ်ိဳး- ေသးသြယ္ေသာအစြယ္ တိုေသာအစြယ္ရွိသည့္ဆင္မ်ိဳး၊
၃ တည္မ်ိဳး- အစြယ္တစ္ေခ်ာင္းသာရွိေသာ ဆင္မ်ိဳး၊
၄ တံမ်ိဳး -အစြယ္ႏွစ္ေခ်ာင္းစံုရွိသည့္ ဆင္မ်ိဳး။

ဆင္မ်ိဳး ၁၀-ပါး၊ ဗလ, အား၊ ျခားနားထူးေထြပံု။ ။ သုတ္မဟာ၀ါ အ႒ကထာ ၁၆၄-၌ အက်ယ္႐ႈပါ။ အစဥ္အတိုင္း တစ္မ်ိဳးထက္တစ္မ်ိဳးက ဆယ္ဆအားဗလရွိေၾကာင္းကို သိရာ၏။
၁ ကာဠာ၀ကဆင္- လူဆယ္ေယာက္အားရွိ၍ ညင္းညင္းေအာ္ျမည္တတ္ေသာ ဆင္မည္းတစ္မ်ိဳး၊
၂ ဂေဂၤယ်ဆင္- ဂဂၤါျမစ္ပတ္၀န္းက်င္တစ္၀ိုက္၌ ရွိၾကသည္။ ၎င္းတစ္ေကာင္၌ ကာဠာ၀ကဆင္ ၁၀-ေကာင္အားရွိ၏။
၃ ပ႑ရဆင္- ၀ါေဖ်ာ့ေဖ်ာ့အေရာင္ရွိ၍ ဂေဂၤယ်ဆင္ ဆယ္ဆအားရွိ၏။
၄ တမၺဆင္- ေၾကးနီေရာင္အဆင္းရွိ၍ ပ႑ရဆင္ ဆယ္ဆအားရွိ၏။
၅ ပိဂၤလဆင္-ေၾကာင္ေသာအဆင္းရွိ၍ တမၺဆင္ ဆယ္ဆအားရွိ၏။
၆ ဂႏၶဆင္- အနံ႔ေမႊးေသာ ဆင္နံ႔သာ၊ ပိဂၤလဆင္ ဆယ္ဆအားရွိ၏။
၇ မဂၤလဆင္- တင့္တယ္စြာသြားတတ္၍ မဂၤလာရွိေသာဆင္၊ ဂႏၶဆင္ ဆယ္ဆအားရွိ၏။
၈ ေဟမဆင္- ေရႊေရာင္အဆင္းရွိ၍ မဂၤလဆင္ ဆယ္ဆအားရွိ၏။
၉ ဥေပါသထဆင္- ၎င္းအမ်ိဳး၌ျဖစ္သည့္ ေကာင္းကင္ပ်ံဆင္ျဖဴ၊ ေဟမဆင္ ဆယ္ဆအားရွိ၏။
၁၀ ဆဒၵန္ဆင္- အစြယ္မွ ေရာင္ျခည္ေျခာက္မ်ိဳးထြက္ေသာ ဆင္ျဖဴ ဥေပါသထဆင္ ဆယ္ဆအားရွိ၏။
ဘုရားသခင္၏အားေတာ္ကား ဆဒၵန္ဆင္ ဆယ္စီးအားရွိ၏။

ဆင့္အတြက္ လက္နက္မ်ိဳး ၈ ပါး။ ။ ဆင္စီးသူရဲမ်ားအတြက္ ဆင့္ကိုယ္ပိုင္လက္နက္ႀကီး ၈-ပါးဟု ဟိေတာပေဒသ၌ လာ၏။
(က) အစြယ္ ၂-ေခ်ာင္း၊
(ခ) အေျခ ၄-ေခ်ာင္း၊
(ဂ) ႏွာေမာင္း၊
(ဃ) ဥေကၡာင္း။

ဆင္းရဲမူလ၊ ရင္းႏွစ္၀၊ ေရွာင္ၾကေ၀းေ၀းကြာ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (မူလ ၂-ပါး)၌ ႐ႈပါကုန္။

ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္ထုိက္သူ၏ ဂုဏ္အဂၤါ ၇-ပါး။ ။ အဟုတ္တကယ္ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေပါင္းသင္းခံထိုက္သူ၏ လကၡဏာ ၇-ပါး။
၁ သီလဂုဏ္- ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္စြာရွိမႈဂုဏ္၊
၂ သမာဓိဂုဏ္- စိတ္ဓါတ္ ျမင့္ျမတ္မႈဂုဏ္၊
၃ ပညာဂုဏ္- ေလာကုတ္ ေလာကီပညာဆီç၀မႈဂုဏ္၊
၄ ဒါနဂုဏ္- ေပးကမ္းစြန္႔ႀကဲမႈဂုဏ္၊
၅ ေပယ်၀စၥဂုဏ္- ခ်စ္ဖြယ္စကားျဖင့္ ယဥ္ေက်းေအာင္ဆံုးမႏိုင္မႈဂုဏ္၊
၆ အတၳစရိယဂုဏ္- သူ႕အက်ိဳးကို သည္ပိုးႏိုင္မႈဂုဏ္၊
၇ သမာနတၳဂုဏ္- မိမိႏွင့္တူေသာ ေကာင္းက်ိဳးသုခကို ေပးစြမ္းႏိုင္မႈဂုဏ္။

ဆည္းဆာအျပား၊ မ်ိဳး ၃ ပါး၊ ၄ ပါးတစ္နည္းလာ။ ။ ေနမင္း၏အလယ္ဗဟိုခ်ိန္ ၃-ပါးဟူလို။
၁ နံနက္ ေနတျခမ္းထြက္ခ်ိန္၊
၂ ေန႔လည္မြန္းတည့္ခ်ိန္၊
၃ ညေန ေနတျခမ္း၀င္ခ်ိန္၊
ထို႔ေၾကာင့္ ေလာကသာရပ်ိဳ႕၌ "ဥဒည္း မဇၩင္၊ ေန၀င္အခါ၊ ဆည္းဆာသံုးပါး၊ ပိုင္းျခားဂါထာ၊ ရြတ္ျမဲရာသား၊ ကာယာသိဒၶိ၊ တရိသစၥာ၊ တတ္ေလ့လာ၍"ဟု ဆိုထားသည္။

ဆည္းဆာ ၄ ပါး၊ တစ္နည္း။ ။ သူရိယ ကာလ၏ မေဇၩခ်ိန္ ၄-ပါးဟူ၏။
၁ ေန႔၏အဆံုးႏွင့္ ညဥ့္၏အစ ညေနခ်မ္းခ်ိန္၊ ေန၀န္းႀကီးတျခမ္း၀င္ခ်ိန္ဟူလို။
၂ ညဥ့္၏အဆံုးႏွင့္ ေန႔၏အစ နံနက္အခ်ိန္၊ ေန၀န္းႀကီး တျခမ္းထြက္ခ်ိန္ဟူလို၊
၃ ေနမြန္းတည့္ခ်ိန္၊
၄ ညဥ့္သန္းေခါင္ခ်ိန္။
မွတ္ခ်က္။ ။ မႏၲေလးေနျပည္ေတာ္သံုး ျမန္မာပဟိုရ္စည္စံေတာ္ခ်ိန္၌ နံနက္ေလးခ်က္တီး, ေန႔ ၂-ခ်က္တီး, ညဥ့္ေလးခ်က္တီး, ညဥ့္ ၂-ခ်က္တီးတို႔သည္ ဆည္းဆာခ်ိန္မည္၏။

ဆည္းလည္း ၃-လံုး။ ။ ဆည္းလည္းကို အခ်ိဳ႕စာေစာင္တို႔၌ "ဆည္လည္"ဟု ေရးထံုးျပဳၾကသည္။
ေရွးထံုးေ၀ါဟာရ အားျဖင့္ ေျပာလာၾကသည္မွာကား ခ်မ္းသာဆင္းရဲျဖစ္မည့္ ေရွ႕ေျပးနိမိတ္သံုးပါးဟူ၏။
၁ ကေလးသူငယ္တို႔သည္ "အိမ္၏ဆည္းလည္း"မည္၏။ ၎င္းတို႔ အေမေလး အဘေလးစသည့္ အနိ႒ အမဂၤလာအသံမ်ိဳးကို မၾကာခဏ ျမြက္ဆိုေအာ္ဟစ္မူ ဆင္းရဲပ်က္စီးေဘးေရာက္တတ္၏။ မဂၤလာရွိေသာ ဣ႒သံကိုျမည္ဆိုမူ ထိုအိမ္၌ ခ်မ္းသာၾကြယ္၀တတ္၏။
၂ ဇာတ္ ႐ုပ္ေသးစေသာ သဘင္ပညာသည္တို႔သည္ "ျမိဳ႕ရြာ၏ဆည္းလည္း"မည္၏။ ၿမိဳ႕ရြာ၏ဆည္းလည္းသည္ အေသအေပ်ာက္ ခိုက္ရန္သတ္ပုတ္ဇာတ္တို႔ကို မ်ားစြာျပဳမူ၊ အပူတိုက္ကို အဆိုအျမည္မ်ားမူ ၿမိဳ႕ရြာေဘးသင့္တတ္၏။ မဂၤလာရွိေသာ ဇာတ္ကြက္ဇာတ္လမ္းႏွင့္ က်က္သေရမဂၤလာရွိေသာ ေတးသီခ်င္းတို႔ကို မၾကာခဏျပသသီဆုိမူ သာယာ၀ေျပာတတ္၏။
၃ ႐ူးသြပ္ေသာသူတို႔သည္ "တိုင္းႏိုင္ငံ၏ ဆည္းလည္း"မည္၏။ ထိုတိုင္းႏိုင္ငံ၏ဆည္းလည္းသည္ မေကာင္းသံျမည္မူ တိုင္းျပည္မေကာင္းျဖစ္တတ္၏။ေကာင္းသံျမည္မူ ေကာင္းတတ္၏၊ ၿမိဳ႕ရြာသာယာတတ္သည္ဟူ၏။

ဆန္းဂိုဏ္းေရြးနည္း ၈ ပါး။ ။ နာမည္ေပးရာ၌ ေကာင္းက်ိဳးဆိုးက်ိဳးတို႔ကို တြက္ခ်က္ေသာေဗဒင္နည္း၊ ၎င္းကို ေအာက္ပါလကၤာအတိုင္း ဒီဃ ရႆ ခြဲ၍သိေလ၊ ဣ႒ဂိုဏ္းကား ေကာင္း၏။ အနိ႒ဂိုဏ္းကား မေကာင္း။
(၁) ဘ ဂိုဏ္း- ဘူ, လ, မိ၊ လနတ္သားေစာင့္ မိဂသီနကၡတ္ ဣ႒ဂိုဏ္း၊
(၂) န ဂိုဏ္း- ႏု, သိ, ဘ- သိၾကားေစာင့္ ဘရဏီနကၡတ္ ဣ႒ဂိုဏ္း၊
(၃) ယ ဂိုဏ္း- ယ, တိမ္, သတ္၊ တိမ္နတ္သားေစာင့္ သတၱဘိသွ် နကၡတ္ ဣ႒ဂိုဏ္း၊
(၄) မ ဂိုဏ္း- မတ္, ဘံု, ေဇ- ဘုမၼဇို၀္းနတ္ေစာင့္ ေဇ႒နကၡတ္ ဣ႒ဂိုဏ္း၊
(၅) ဇ ဂိုဏ္း- ဇ, ေန, ပု၊ ေနနတ္သားေစာင့္ ပုဏၰဖုသွ်ဳနကၡတ္ အနိ႒ဂိုဏ္း၊
(၆) သ ဂိုဏ္း- သု လိ သြာ၊ ေလနတ္သားေစာင့္ သြာတိနကၡတ္ အနိ႒ဂိုဏ္း၊
(၇) ရ ဂိုဏ္း- ရာ, မိ, ၾကတ္၊ မီးနတ္သားေစာင့္ ၾကတၱိကာနကၡတ္ အနိ႒ဂိုဏ္း၊
(၈) တ ဂိုဏ္း- တတ္, အာ, သ၊ အာကာသဇို၀္း နတ္ေစာင့္ သရ၀ဏ္နကၡတ္ အနိ႒ဂိုဏ္း။

ဆႏၵမ်ိဳး ၃ ပါး။ ။ ေကာင္းေသာဆႏၵ၊ သို႔မဟုတ္ ၀ိတက္ေကာင္းမ်ိဳး ၃-ပါးဟူလို၊ ေပဋေကာပေဒသ။ ပါ။ ၂၇၀။ ၎င္းသ႐ုပ္ (သမၼာသကၤပၸမ်ိဳး ၃-ပါး)၌ ႐ႈပါ။

ဆပ္မ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ဆပ္ေခၚ ေကာက္မ်ိဳး ၄-ပါး။ ေဆးက်မ္းမ်ားမွယူေျဖသည္။
၁ ကာလကဂၤု- ဆပ္နက္မ်ိဳး၊
၂ ရတၱဂၤု- ဆပ္နီမ်ိဳး၊
၃ သုကဂၤု- ဆပ္ျဖဴမ်ိဳး၊
၄ ပီတကဂၤု ဆပ္၀ါမ်ိဳး။

ဆဗၺ၀ဂၢီ ရဟန္းႀကီး ၆ ပါး။ ။ မဇၩိမပဏၰာသ။ ႒။ ၁၃၀-၌ အက်ယ္႐ႈပါ။ ။ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္က ၎င္းတို႔ကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ သိကၡာပုဒ္ေပါင္းမ်ားစြာ ပညတ္ရေသာ ၆-ပါးဂိုဏ္းရဟန္းစု။
(၁) အႆဇိ၊
(၂) ပုနဗသုက၊
(၃) ေမတၱိယ၊
(၄) ဘုမၼဇက၊
(၅) ပ႑ဳက၊
(၆) ေလာဟိတက။

ဆယ္ပါးေသာဒဏ္၊ ေျဖဆိုရန္၊ အဟံ ပုစၦာမိ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ဒဏ္ ၁၀-ပါး)ဟူေသာ ပုစၦာ၌ ဆိုအံ့။

ဆယ္လီေရြး ဆယ္ပါး။ ။ ျမန္မာသခ်ၤာတြက္ကိန္း ေ၀ါဟာရတစ္မ်ိဳး။ ဆယ္မူးတစ္က်ပ္ႏွင့္ တြက္ကိန္းတစ္မ်ိဳးကိုပင္ "ဆယ္လီေရြး"ဟု ေခၚဆိုၾကေလသည္။ ၎င္းလကၤာကား၊
"ျမန္မာသခ်ၤာ၊ တြက္နည္းနာ၀ယ္၊ ဆယ္သာက်ပ္ျပည့္၊ အၾကြင္းရွိကာ၊ တြက္ဖို႔ရာကို၊ စဥ္လာေရွးထံုး၊
စီ၍ကံုးအံ့၊ တြက္က်ံဳးၾကြင္းလာ၊ ေျမႇာက္စရာကား၊
မူးမွာတစ္ဆယ္၊ ပဲ၀ယ္ႏွစ္ပါး၊ ေရြးကား ၆-မွန္၊ ဆန္ , ႏွမ္း, စတု၊ သံုးခု မုန္ညင္း၊ ျမဴမင္းဦကာ၊ လိကၡာသတၱဳ၊
အဏုပရမာ၊ ဆတၱႎသာဟု၊ ေသခ်ာစဥ္သင့္၊ ဆယ့္ႏွစ္ဆင့္သည္၊ ၾကြင္းျဖင့္ေျမႇာက္ရန္ သြယ္သြယ္တည္း။"
ထင္ရွားေစအံ့။
(၁) ပရမာဏုျမဴ ၃၆-လံုး၊ အဏုျမဴ ၁ လံုး၊
(၂) အဏုျမဴ ၃၆-လံုး၊ (ကညစ္ေခ်း) လိကၡာျမဴ ၁-လံုး၊
(၃) လိကၡာျမဴ ၇-လံုး၊ (သန္းဥေကၡာင္း) ဦကာ တလံုး၊
(၄) ဦကာ ၇-လံုး၊ မုန္ညင္းေစ့တစ္လံုး၊
(၅) မုန္ညင္းေစ့ ၃-လံုး၊ ႏွမ္းတစ္လံုး၊
(၆) ႏွမ္းေစ့ ၄-လံုး၊ ဆန္တစ္လံုး၊
(၇) ဆန္ေစ့ ၄-လံုး၊ ခ်င္ေရြးငယ္တစ္လံုး၊
(၈) ခ်င္ေရြး ၆-လံုး၊ တစ္ပဲငယ္၊
(၉) ႏွစ္ပဲငယ္၊ တစ္မူးငယ္၊
(၁၀) ဆယ္မူးငယ္၊ တစ္က်ပ္။
မွတ္ခ်က္။ ။ က်ပ္တစ္ရာကို တစ္ပိႆာေခၚ၏။

ဆရာမ်ိဳး ၃ ပါး။ ။ အတတ္ပညာေပးသူ ၃-ပါးဟူ၏။
၁ သင္ဆရာ၊ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ က်က်နနသင္ေပးေသာ ဆရာမ်ိဳး- မုတာစရိယ၊
၂ ျမင္ဆရာ၊ သူလုပ္ကိုင္ေနသည္ကို ေတြ႕ကာျမင္ကာျဖင့္ တတ္ေျမာက္ျခင္းရွိသူ၏ ဆရာ- ဒိ႒ာစရိယ၊
၃ ၾကားဆရာ၊ သူေျပာဆိုရြတ္ဖတ္ေနသည္ကို ၾကားရသျဖင့္ တတ္ေျမာက္သူ၏ဆရာ- သုတာစရိယ။

ဆရာမ်ိဳး ၅ ပါး၊ တစ္နည္း။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ (အာစရိယမ်ိဳး ၅-ပါး)၌ ျပၿပီးၿပီ။

ဆရာ႔ဂုဏ္အဂၤါ ၂၅ ပါး။ ။ ဆရာျမတ္တို႔ လိုက္နာျပဳက်င့္အပ္သည့္ ဂုဏ္ေက်းဇူး ၂၅-ပါးဟူ၏၊ မိလိႏၵပဥႇာ။
၁ တပည့္၌အျမဲတေစေစာင့္ေရွာက္ရ၏၊
၂ မွီ၀ဲအပ္ မအပ္သည္ကို သိရ၏၊
၃ ေမ့ေလ်ာ့သည္ မေမ့ေလ်ာ့သည္ကို သိရ၏၊
၄ အိပ္ရာေနရာ၏က်န္းမာေရးကိုသိအပ္၏၊
၅ ေရာဂါရွိ မရွိကိုသိအပ္၏၊
၆ ထမင္း ေဘာဇဥ္ ရအပ္မရအပ္ကို သိရာ၏၊
၇ အထူး ရွိမရွိကိုသိအပ္၏၊
၈ စားေသာက္ဖြယ္တို႔ကို ေကာင္းစြာစစ္ေဆး ေ၀ဖန္အပ္၏၊
၉ ပညာတိုးမႈအတြက္ အားေပးစကားေျပာၾကားအပ္၏၊
၁၀ အလုပ္အေကြၽးေကာင္းသူကို သိအပ္၏၊
၁၁ ဆြမ္းခံရာ၌ အလုပ္အေကြၽးေကာင္းသူကို သိအပ္၏၊
၁၂ ေက်ာင္း၌ အလုပ္အေကြၽးကို သိအပ္၏၊
၁၃ ဆရာသည္တပည့္တို႔ႏွင့္ ျပက္ရယ္မႈမျပဳအပ္၊
၁၄ တပည့္တို႔ႏွင့္ သူငယ္ခ်င္းပမာ အေရာတ၀င္မျပဳရာ၊
၁၅ တပည့္အျပစ္ကိုျမင္ေသာ္လည္းသည္းခံအပ္၏၊
၁၆ တပည့္ကို အ႐ိုအေသမေပးမျပဳအပ္၊
၁၇ အတတ္ကိုလွ်ိဳ႕၀ွက္စြာျပဳသင့္က ျပဳအပ္၏၊
၁၈ အတတ္ကိုအၾကြင္းမထားျပဳသင့္ကျပဳရာ၏၊
၁၉ တပည့္မ်ားအားတတ္သိေစခ်င္ေသာစိတ္ ထားရာ၏၊
၂၀ တပည့္မ်ားအား အတတ္ပညာ မေမ့ႏိုင္ရာေသာနည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ သင္ၾကားရာ၏၊
၂၁ မိမိသင္လက္စပညာျဖင့္ ေရွ႕ကိုသာတိုး၍သင္ၾကားလိုစိတ္ ရွိလာေအာင္ ႀကီးပြားလိုစိတ္ထားအပ္၏၊
၂၂ ေမတၱာစိတ္ကိုျဖစ္ေစအပ္၏၊
၂၃ ေဘးရန္ရွိေသာကာလ၌ မစြန္႔ရာ၊
၂၄ အမႈကိစၥျပဳလုပ္ဖြယ္၌ မေမ့မေလ်ာ့ရာ၊
၂၅ တပည့္ေမ့ေလ်ာ့မွားယြင္းေသာ္ တရားႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ ခ်ီးေျမႇာက္အပ္၏။

ဆရာ႔က်င့္၀တ္ ၅ ပါး။ ။ သုတ္ပါေထယ်။ ပါ။ ၁၅၄။ ႒။ ၁၃၇။ အတတ္လည္းသင္ ပဲ့ျပင္ဆံုးမ, သိပၸမခ်န္, ေဘးရန္ဆီးကာ, သင့္ရာအပ္ပို႔ , ဆရာတို႔, က်င့္ဘို႔၀တ္ငါးျဖာ။ ဆရာလုပ္သူတို႔ တပည့္မ်ားအေပၚ၌ လိုက္နာျပဳက်င့္ရမည့္ ၀တ္ ၅-ပါး။
၁ အတတ္ပညာသင္ၾကားေပးရျခင္း၊
၂ လိမ္မာယဥ္ေက်းေအာင္ ဆံုးမပဲ့ျပင္ေပးရျခင္း၊
၃ သင္ေပးရမည့္အတတ္ပညာကို ျခြင္းခ်န္မထားရျခင္း၊
၄ ေဘးရန္အေပါင္းကို တားဆီးကာကြယ္ေပးရျခင္း၊
၅ မိမိထံ၌ အတတ္ပညာစံုညီပါက သင့္ရာပညာကိုသင္ၾကားေစရန္ အျခားဆရာ႔ထံအပ္၍ ေရႊ႕ေျပာင္း ေပးရျခင္း။

ဆားမ်ိဳး ၅ ပါး၊ ၃-နည္း။ ။ ေဆးက်မ္းလာ ဆားမ်ိဳး၀င္အေပါင္းေ၀ါဟာရ။ ၃-နည္းျပား၏၊
၁ ဇ၀က္သာ၊
၂ သိေႏၶာ၊
၃ ဆားပုတ္၊
၄ သမုဒၵရာဆား၊
၅ ႐ုကၡမူဆား၊
တစ္နည္း။
၁ ဆား၊
၂ သိေႏၶာ၊
၃ သဲဆပ္ျပာ၊
၄ ယမ္း၊
၅ က်ပ္ခိုး။
တစ္နည္း။
၁ သမုဒၵရာဆား၊
၂ သိေႏၶာ၊
၃ ဆားပုတ္၊
၄ က်ပ္ခိုး၊
၅ ေျမေပါက္ဆား။

ဆိတ္ၿငိမ္ျခင္း ၃ ပါး။ ။ ကိေလသာတို႔မွ ဆိတ္ၿငိမ္ျခင္းကိုဆိုသည္။ ၎င္းသ႐ုပ္ (၀ိေ၀ကတရား ၃-ပါး)၌ ႐ႈပါ။

ဆီမီးလႉက်ိဳး ၅ ပါး။ ။ ဤကား အက်ိဳးမ်ားစြာတို႔အနက္ ထူးကဲေသာအက်ိဳးငါးပါးသာဟု မွတ္ရာ၏။
၁ တန္ခိုး ေတေဇာ္အာႏုေဘာ္ႀကီးျခင္း၊
၂ ရဲရင့္လ်င္ျမန္ျခင္း၊
၃ ထြန္းလင္းေတာက္ပအဆင္းလွျခင္း၊
၄ ဥာဏ္ပညာထက္ျမက္ ႀကီးက်ယ္ျခင္း၊
၅ ကိတၱိ ၂-ပါးေက်ာ္ေစာထင္ရွားျခင္း။

ဆုႀကီး ၅ ပါး၊ ပန္လုိျငား၊ မ်ိဳးျပားမည္သို႔နည္း။ ။ နိဗၺာန္ကိုလိုလားေတာင့္တၾကေသာ အမ်ိဳးေကာင္းသားသမီးတို႔သည္ ေအာက္ပါဆုႀကီး ၅-ပါးကို ပန္ၾကားက်င့္ေဆာင္ရာ၏။
( ၁ ) ဘုရားဆု- ၄၊ ၈၊ ၁၆-သေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္း၊
(၂) ပေစၥကဗုဒၶါဆု- ၂, သေခ်ၤႏွင့္ကမၻာတစ္သိန္း၊
(၃) အဂၢသာ၀ကဆု- ၁, သေခ်ၤႏွင့္ကမၻာတစ္သိန္း၊
(၄) မဟာသာ၀ကဆု- ကမၻာတစ္သိန္း၊
(၅) ပကတိသာ၀ကဆု- အပိုင္းအျခားမရွိ။

ဆုေတာင္းျပည့္ရာ၊ အင္ ၆-ျဖာ၊ လားရာဂတိၿမဲ။ ။ ဆုေတာင္းျပည့္ျခင္း၏ ဂုဏ္အဂၤါေျခာက္ပါးကို ဆိုသည္။ ၎င္းသ႐ုပ္ (ဂတိျမဲရန္၊ ပုထုဇန္၊ ၆-တန္ဂုဏ္အဂၤါ)ပုစၦာ၌ ဆိုခဲ့ၿပီ။

ဆုမၼျခင္းရာ၊ အင္ ၅-ျဖာ၊ က်မ္းလာမည္သို႔နည္း။ ။ တပည့္မ်ားအား ဆိုဆုမၼရာ၌ ဆရာလုပ္သူက ေအာက္ပါ ဂုဏ္အဂၤါ ၅-ပါးႏွင့္ စံုညီစြာရွိေစရန္ 'ေသာ၀စႆတာ' မဂၤလာအဖြင့္၌ဆို၏။
၁ ပဋိ႐ူပ အဂၤါ- သင့္ေလ်ာ္ေသာ ကာလ ေဒသ ဌာန သမယမ်ိဳး၊
၂ သစၥ အဂၤါ- ဟုတ္မွန္ေသာစကားျဖင့္သာ၊
၃ သုခုမ အဂၤါ- သိမ္ေမြ႕ ႏူးညံ့ေသာစကားျဖင့္သာ၊
၄ ဟိတ အဂၤါ- အက်ိဳးရွိ ေျခငံေသာစကားျဖင့္သာ၊
၅ ေမတၱာ ပုဗၺဂၤမ- ေမတၱာေရွ႕ထားျဖင့္သာ၊ (ဆံုးမ)ဟုလည္း ေရးထံုးရွိ၏။

ေဆးကုအေက်ာ္၊ သမားေတာ္၊ ၅-ေဘာ္ အဂၤါသိ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (သမားေတာ္အဂၤါ ၅-ပါး)ဟူေသာ ပုစၦာ၌ ၾကည့္ပါကုန္။

ေဆးဒါန္းမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ သဗၺဓာတုက ၀ိဇၨာဓရက်မ္းမွ။
၁ ေသလ ဟရိတာလ- ေက်ာက္ေဆးဒါန္း၊ နႏြင္းသား ကဲ့သို႔ရွိ၏။
၂ တာလသာဒရ- ေဆးဒါန္းျမင္းသီလာ၊ ခ်ိတ္သားကဲ့သို႔ရွိ၏။
၃ တာလ သု၀ဏၰ- ေဆးဒါန္းေရႊ၀ါ၊ ပရပိုက္ေခါက္ေရႊကဲ့သို႔ရွိ၏။
၄ သုကၠ ဟရိတာလ- ေဆးဒါန္းျဖဴ ေျမျဖဴကဲ့သို႔ရွိ၏။

ဆဲႀကီး ၄ ပါး။ ။ ေဗဒင္က်မ္းအလို မည္သည့္ေန႔ရက္တြင္မဆို မဂၤလာအခါမေပးအပ္ေသာ ဆဲအခါႀကီးေလးပါးဟူ၏။
၁ ေနထြက္ဆဲအခါ၊
၂ မြန္းတည့္ဆဲအခါ၊
၃ ေန၀င္ဆဲအခါ၊
၄ သန္းေခါင္တည့္ဆဲအခါ၊ အခ်ိဳ႕က်မ္းတို႔၌ "ဆည္းဆာ ေလးပါး"ဟုလည္း ေခၚေ၀ၚၾကေသး၏။

ဆဲေရးျခင္းမ်ိဳး ၁၀ ပါး။ ။ ၎င္း ဆဲေရးျခင္း၀တၳဳဆယ္ပါးသည္ ၀စီဒုစ႐ိုက္တရားခ်ည္းျဖစ္ရကား၊ ရဟန္းေတာ္အတြက္ ပညတ္ခ်က္ထုတ္ထား၏၊ လူမ်ားအဖို႔လည္း ႐ိုင္းျပေသာအရာျဖစ္၍ မဆဲေရးေကာင္းေခ်၊ ၀ိနည္းပါဠိေတာ္။
၁ ဇာတိ- သာကီယမ်ိဳး၊ စ႑ာလမ်ိဳးစသည္ျဖင့္ ဇာတ္ကိုထိပါး၍ဆဲေရးျခင္း၊
၂ နာမ- ဦးမ်ိဳးယုတ္, ကိုဥာဏ္ႀကီး စေသာ အမည္နာမ တို႔ျဖင့္ ထိပါးဆဲေရးျခင္း၊
၃ ေဂါတၱ- ေနမ်ိဳးႏြယ္, ပုဂံျပည္ သဗၺညဳဆက္, ေရႊစည္းခံုႏြယ္ စသည္ျဖင့္ အႏြယ္ကိုခိုက္၍ဆဲေရးျခင္း၊
၄ ကမၼ- ဖိနပ္တိုက္သမား, ေခ်းက်ံဳး၀ိဇၨာႀကီး, ထမင္းငတ္စာေရးဆရာႀကီး, စိန္ကုန္သည္ႀကီး စသည္ျဖင့္
အလုပ္အကိုင္ကိုစြဲ၍ဆဲေရးျခင္း၊
၅ သိပၸ -အင္ဂ်င္နီယာ ပါရဂူႀကီး, က်ဴထရံရက္၀ိဇၨာႀကီး, စသည္ျဖင့္ အတတ္ပညာကိုစြဲ၍ဆဲေရးျခင္း၊
၆ အာဗာဓ- ဖာက်ိဳး, ႐ႈိက္ကုန္း, မီးယပ္ပိန္ စသည္ျဖင့္အနာေရာဂါကိုထိခုိက္၍ ဆဲေရးျခင္း၊
၇ လိဂၤ- လံဗားႀကီး, အသူရိန္ႀကီး, ငပု, ညႇပ္စိ, ငကုန္း, မယ္ဗမာ, ေမာင္ဒဂံု, စသည္ျဖင့္ အသြင္ကိုစြဲ၍ဆဲေရးျခင္း၊
၈ ကိေလသ- တဏွာအုိး, ေဒါသကုမၼာ , မရွင္းမရွင္း၀ိစိကိစၦာႀကီး စသည္ျဖင့္ ကိေလသာတစ္ပါးပါး အမည္ကိုတပ္၍ ဆဲေရးျခင္း၊
၉ အာပတၱိ- ပါရာဇိက ,သံဃာဒိသိသ္, ဒုကၠဋ္အိုး စသည္ျဖင့္ အာပတ္အမည္ကိုထပ္၍ဆဲေရးျခင္း၊
၁၀ အေကၠာသ- နင့္အေမနင့္ႏွမ, ေခြးမသား, ေခြးသား, ၀က္ေျမး, မေဟာသဓာ, ဘုရားေလာင္း စသည္ျဖင့္ ဆဲေရးျခင္းမ်ိဳး။
မွတ္ခ်က္။ ။ ထိုအေကၠာသ၀တၳဳဆယ္ပါးတြင္ အယုတ္အျမတ္အားျဖင့္ ၂-ပါးစီျဖစ္၏။

ဆဲေရးျခင္းမ်ိဳး ၁၀ ပါး၊ တစ္နည္း။ ။ သံယုတ္။ ႒။ ပ အုပ္။ ၂၀၀ ၌အက်ယ္႐ႈပါ။
(၁) ေစာေရာသိ- သူခိုး၊
(၂) ဗာေလာသိ- ငမိုက္၊
(၃) မူေဠာသိ- ငေမ့ေကာင္၊ ငထူ၊ ငထိုင္း၊
(၄) ေထေနာသိ- သူခိုး၊
(၅) ၾသေဠာသိ-ငကုံး၊ ကလားအုဋ္၊
(၆) ေမေ႑ာသိ- သိုး၊ ဆိတ္၊
(၇) ေဂါေဏာသိ- ငႏြား၊ ႏြားေကာင္၊
(၈) ဂျဒဘာသိ- ျမည္းေကာင္၊
(၉) တိရစၦာန ဂေတာသိ- တရိစၦာန္ေကာင္၊
(၁၀) ေနရယိေကာသိ ငရဲေကာင္။

ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ လ, ပြဲ, ပန္း, နကၡတ္, တာရာ, ႏွင့္ ရာသီ႐ုပ္ပံုအစံု။ ။ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီ၏ ဆိုင္ရာမွတ္ဖြယ္မ်ားကို အက်ဥ္းမွ် အစံုေျဖလိုက္သည္။
(၁) မိႆရာသီ- တန္ခူးလ၊ အတာသႀကၤန္ေရေလာင္းပြဲ၊ ရင္ခတ္ပန္း, ကံ့ေကာ္ပန္း၊ စိၾတနကၡတ္ႏွင့္စန္းယွဥ္ျပည့္၊ တံငါတာရာထြန္း၊ ရာသီ႐ုပ္ကား ဆိတ္သတၱ၀ါျဖစ္၏၊
(၂) ၿပိႆရာသီ- ၎င္းအက်ယ္"ကဆုန္လႏွင့္ မွတ္ဖြယ္ ၁၆-ခ်က္"ဟူေသာ သုေတသနရပ္၌ၾကည့္ပါ၊
(၃) ေမထုန္ရာသီ- နယုန္လ၊ စာေမးပြဲသဘင္၊ မဟာသမယအခါေတာ္၊ ဓမၼသဘင္၊ စပယ္ပန္း, ျမတ္ေလးပန္း၊ ေဇ႒နကၡတ္ႏွင့္စန္းယွဥ္ျပည့္၊ ျမင္းတာရာထြန္း၊ ရာသီ႐ုပ္ကား အပ်ိဳႏွင့္လူပ်ိဳယွဥ္တြဲေနပံု၊
(၄) ကရကဋ္ရာသီ- ၀ါဆိုလ၊ ပဥၨင္းခံပြဲသဘင္, ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ သဘင္၊ ပုန္းညက္ပန္း၊ အာသဠႇီေခၚ ဥတၱရာသဠ္နကၡတ္ႏွင့္စန္းယွဥ္ျပည့္၊ ဗ်ိဳင္းတာရာထြန္း၊ ရာသီ႐ုပ္ကား ပုဇြန္လံုးဂဏန္းသတၱ၀ါပံု၊
(၅) သိဟ္ရာသီ- ၀ါေခါင္လ၊ စာေရးတံမဲ၊ ဆြမ္းေလာင္းပြဲသဘင္၊ ခတၱာပန္း၊ သရ၀ဏ္ေခၚ ဓနသိဒၶိနကၡတ္ႏွင့္စန္းယွဥ္ျပည့္၊ ဗ်ိဳင္းတာရာထြန္း၊ ရာသီ႐ုပ္ကား ျခေသၤ့သတၱ၀ါ၊
(၆) ကန္ရာသီ-ေတာ္သလင္းလ၊ ေလွၿပိဳင္ပြဲ, သစ္ဆင္းပြဲသဘင္၊ ယင္းမာပန္း, အျဒေခၚ ျပဳပၸါဘျဒပိုဒ္နကၡတ္ႏွင့္စန္းယွဥ္ျပည့္၊ ဗ်ိဳင္းတာရာထြန္း၊ ရာသီ႐ုပ္ကား ကညာပ်ိဳ႐ုပ္ပံု၊
(၇) တူရာသီ- သီတင္းကြၽတ္လ၊ ျမင့္မိုရ္မီးထြန္းပြဲ, ပ၀ါရဏာပြဲ, အဘိဓမၼာအခါေတာ္သဘင္မ်ား၊ ၾကာမ်ိဳးငါးပါးပန္း၊ အႆ၀ဏီနကၡတ္ႏွင့္စန္းယွဥ္ျပည့္၊ က်ီးတာရာထြန္းေတာက္၊ ရာသီ႐ုပ္ကား ကုန္သည္ခ်ိန္ခြင္ကိုင္ပံု၊
(၈) ျဗိစၦာရာသီ- တန္ေဆာင္မုန္းလ၊ ကထိန္ပြဲေတာ္, တန္ေဆာင္တိုင္ ပြဲေတာ္ ၾကတၱိကာနကၡတ္ပြဲသဘင္၊ ခ၀ဲေရႊ၀ါပန္း၊ ၾကတၱိကာနကၡတ္ႏွင့္စန္းယွဥ္ျပည့္၊ က်ီးတာရာထြန္း၊ ရာသီ႐ုပ္ကား ကင္းမလက္မဲပံု၊
(၉) ဓႏုရာသီ- နတ္ေတာ္လ၊ နတ္ကနားေပးပြဲ၊ ဂမုန္း အင္ပန္း, သဇင္ပန္း၊ မိဂသီနကၡတ္ႏွင့္ စန္းယွဥ္ျပည့္၊ ဟသၤာတာရာထြန္း၊ ရာသီ႐ုပ္ကား အေရွ႕ပိုင္းလူ အေနာက္ပိုင္းျမင္းျဖစ္၏၊
(၁၀) မကာရရာသီ-ျပာသိုလ၊ ျမင္းခင္း ဆင္ခင္းသဘင္ပြဲ သူရဲေကာင္းမ်ားဘြဲ႕ႏွင့္သဘင္၊ ခြာညိဳပန္း၊ ဖုသွ်နကၡတ္ႏွင့္စန္းယွဥ္ျပည့္၊ ပုစြန္တာရာထြန္း၊ ရာသီ႐ုပ္ကား သမင္ႏွင့္ငါးျဖစ္၏၊
(၁၁) ကံုရာသီ- တပို႔တြဲလ၊ ယာဂုႏွမ္းမနဲပြဲ, ထမနဲပြဲ, မီးပံုပူေဇာ္ပြဲ၊ ဆူးပန္း၊ မာဃနကၡတ္ႏွင့္စန္းယွဥ္ျပည့္၊ ခ်ိန္တာရာထြန္း၊ ရာသီ႐ုပ္ကား၊ ေရထမ္းသမားဆင္းရဲသားပံု၊
(၁၂) မိန္ရာသီ- တေပါင္းလ၊ သဲပံုေစတီ ဘုရားပူေဇာ္ပြဲ၊ သရဖီပန္း ပိေတာက္ပန္း၊ ဖဂၢဳဏေခၚ ဥတၱရာဖလ ဂုဏၰီနတ္ခတ္ႏွင့္စန္းယွဥ္ျပည့္၊ ဆံက်င့္တာရာထြန္း၊ ရာသီ႐ုပ္ကား ငါးႏွစ္ေကာင္ေရကူးေနပံု။
မွတ္ခ်က္။ ။ ဤ၌ တရာမ်ားကား သကၠဋနကၡတၱဒီပနီႏွင့္ မယ္ေခြးအဲတို႔ မတူကြဲလြဲရွိၾကသည္။

ဆယ့္ႏွစ္လခြင္၊ အမည္တြင္၊ ၄ အင္အမည္ထူး။ ။ ယခုေခၚ႐ိုးအစဥ္ လအမည္ဆယ့္ႏွစ္ပါးတြင္ ေရွးေဟာင္းအမည္ ၄-ပါးကိုဆိုသည္။
(၁) ၀ါဆို- ႏြယ္တာဟုေရွး၌ေခၚ၏၊
(၂) ၀ါေခါင္- နံ႔ကာဟုေရွး၌ေခၚ၏၊
(၃) ေတာ္သလင္း-သစ္ဆင္းဟုေရွး၌ေခၚ၏၊
(၄) သီတင္းကြၽတ္- သန္တူဟုေရွး၌ေခၚ၏။

ဆြမ္းကပ္သူမ်ား၊ သတိထား၊ ၅ ပါးကပ္အဂၤါ။ ။ ရဟန္းသံဃာေတာ္တို႔အား ဆြမ္းကပ္လာေသာအခါ အကပ္ ေျမာက္ေၾကာင္းအဂၤါငါးပါးကို သိထားရန္ဆိုသည္။ ၎င္းကို ၀ိနည္းလကၤာျဖင့္သိပါ။
(၁) ေရွး႐ႈလည္းေဆာင္၊
(၂) ႏွစ္ေတာင့္ထြာေရာက္၊
(၃) ေျမႇာက္ႏိုင္၀တၳဳ၊
(၄) သံုးခုေပးျခင္း၊
(၅) ခံျခင္း ႏွစ္ ေလာက္၊ က်မ္းလာေထာက္ ကပ္ေျမာက္အဂၤါငါးပါးတည္း။
မွတ္ခ်က္။ ။ (၃)၌ ယခုေခတ္ အားေကာင္းသူတစ္ေယာက္ႏိုင္ေလာက္ေသာ ၀တၳဳကိုသာဆိုသည္၊
(၄)၌ကိုယ္ျဖင့္ေပးျခင္း ကိုယ္ႏွင့္စပ္ေသာ ဇြန္းေယာက္မစသည္တို႔ျဖင့္ေပးျခင္း၊ ႏွစ္ေတာင့္ထြာအတြင္း၌ ပစ္ေျမႇာက္လွိမ့္တြန္း၍ေပးကပ္ျခင္း၊ သံုးမ်ိဳးကိုဆိုသည္၊
(၅)၌ ကိုယ္ျဖင့္ခံယူျခင္း၊ ကိုယ္ႏွင့္စပ္ေသာ ခြက္ သပိတ္ ခံုစသည္တို႔ျဖင့္ခံယူျခင္းႏွစ္ပါးကိုဆိုသည္။

ဆြမ္းဒါနအက်ိဳး ၅ ပါး။ ။ ဆြမ္းေကြၽးေပးလႉျခင္းအက်ိဳးငါးပါးဟူ၏၊
(၁) အာယု- အသက္ရွည္ျခင္း၊
(၂) ၀ဏၰ-အဆင္း႐ုပ္ရည္ လွပျခင္း၊
(၃) သုခ- ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာခ်မ္းသာျခင္း၊
(၄) ဗလ- ခြန္အားသန္စြမ္းျခင္း၊
(၅) ပဋိဘာန- သင့္ မသင့္ မွန္ မမွန္ ေ၀ဖန္Óဏ္ရွိျခင္း။

ဆြမ္းဘတ္မ်ိဳး ၇ ပါး။ ။ ဆြမ္းအတြက္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား ဘုရားရွင္ခြင့္ျပဳေတာ္မူျခင္း ၇-ပါး၊ ဆြမ္းမခံဘဲ စားေကာင္းသည္။
(၁) သံဃဘတ္- တိုက္သံဃာအားလံုးအား ေပးလွဴေသာဆြမ္း၊
(၂) ဥေဒၵသ ဘတ္-ဘတၱဳေဒၵသက ရဟန္းကိုရည္ညႊန္း၍ လွဴေသာဆြမ္း၊
(၃) နိမႏၲန ဘတ္- ပင့္ဖိတ္၍လွဴေသာဆြမ္း၊
(၄) သလာကဘတ္- မဲခ်၍လွဴေသာဆြမ္း၊
(၅) ပကၡိက ဘတ္- ဆန္းဆုတ္ပကၡ၌ ရက္သတ္မွတ္၍လွဴေသာဆြမ္း၊
(၆) ဥေပါသထိက ဘတ္- ဥပုသ္ေန႔၌ လွဴေသာဆြမ္း၊
(၇) ပါဋိပဒိကဘတ္- ဥပုသ္ထြက္၍လွဴေသာဆြမ္း။

ဆြမ္းမ်ိဳး ၂ ပါး၊ အက်ိဳးမ်ား၊ ထြတ္ဖ်ားေခါင္ထိပ္ေဗြ။ ။ ေလာက၌ အျခားဆြမ္းတို႔ထက္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္၍ျမတ္စြာဘုရားခ်ီးမြမ္းေတာ္မူေသာ ဆြမ္းထူးဆြမ္းျမတ္ႏွစ္မ်ိဳး၊ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္မွ။
(၁) သုဇာတာသူေဌးသမီး လွဴေသာ ႏို႔ဃနာဆြမ္း၊ ထိုဆြမ္းကိုဘုဥ္းေပးေတာ္မူ၍ အျမတ္ဆံုးသမၼာသေမၺာဓိဥာဏ္ကို ရေတာ္မူသည္။
(၂) ဒါယကာ စုႏၵလွဴေသာ သူကရမဒၵ၀ ေခၚ ၀က္ဟင္းဆြမ္း၊ ထိုဆြမ္းကိုဘုဥ္းေပးေတာ္မူၿပီး၍ ခႏၶာၾကြင္းမရွိေသာ
အႏုပါဒိေသသ နိဗၺာန္နန္းသို႔ ၾကြျမန္းစံ၀င္ေတာ္မူသည္။

ဆြမ္းမခံရာသည့္ဌာန ၆ ပါး။ ။ ၀ိသုဒၶိမဂ္။ ပ-အုပ္။ ၁၇။ ၀ိနည္းမဟာ၀ါ။ ပါ။ ၉၉။ ႒။ ၂၇၃။ ရဟန္းေတာ္မ်ား မသြားလာမက်က္စားေကာင္းေသာ ဌာနမ်ားဟူ၏။

ေဆြ ၇ ဆက္၊ မ်ိဳး ၇ ဆက္။ ။ ပါရာဇိကဏ္၊ ပါ။ ၃၀၇။ ႒။ ဒု- ၂၀၀။ ၎င္း ပါ။ ၃၃၃။ ႒။ ၂၆၄။ မိမိ၏အထက္ႏွင့္ေအာက္ ၇-ဆက္တိုင္ ေရတြက္၍ရသူကို 'ဥာတိက- ေဆြမ်ိဳးေတာ္သူ'ဟု ၀ိနည္းပိဋကတ္ေတာ္၌ အသိအမွတ္ျပဳထား၏။ ၇- ဆက္တြင္ အထက္, ေအာက္မွ မပါ၀င္သူကို 'အညာတိက-ေဆြမ်ိဳးမေတာ္သူ'ဟု ယူရ၏။
အထက္ ၇ဆက္ေရတြက္ပံု။
(၁) ဘ ဘိုး ေဘး ဘီ ဘင္ ေဘာင္ ေဘာ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
(၂) ဘ ဘိုး ေဘး ဘီ ဘင္ ေညႇာက္ ေစ့- ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
(၃) ဘ ဘိုး ေဘး ဘီ ဘဲ့ ေဘာ့ ေဘြးဟူ၍လည္းေကာင္း၊
(၄) အဖ အဖိုး အေဘြး အဘဲ အဘီ အေဘာ အေဘာင္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
ဤသို႔ ဆရာအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ က်မ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔၌ တစ္မ်ိဳးစီ ေ၀ါဟာရသံုးစြဲပံု ကြဲေၾကာင္းႏွင့္မွတ္သားၾက၏။
ေအာက္ ၇-ဆက္ေရတြက္ပံု။
(၁) သား, ေျမး, ျမစ္, တီ, တြတ္, ကြၽတ္, ကြၽတ္ဆက္-ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
(၂) သား, ေျမး, ျမစ္, တီ, ကြၽတ္, ဆတ္, ဆက္-ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
(၃) သား, ေျမး, ျမစ္, တီ, ေျမႇာ့, ကြၽတ္, ကြၽတ္ဆက္-ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
ဤသို႔ မူကြဲသံုးမ်ိဳးစီ ေတြ႕မွတ္ရဖူး၏။
'မဃေဒ၀လကၤာ' ဆရာအလိုေသာ္ကား၊
'ေဆြစုမ်ိဳးစစ္၊ ခုနစ္၀င္ထ၊ ကိုယ့္ထက္မွလွ်င္၊ အဘç အဘိုး၊ ေခၚ႐ိုးစဥ္ေရွး၊ အေဘး အဘဲး၊ တစ္ကြဲ အေဘြြး၊ တေရး အေဘာ္၊ ေအာက္ေသာ္ တျခား၊ သားႏွင့္ ေျမး, ျမစ္၊ တစ္ဆစ္ တီ, ေျမႇာ့၊ မွတ္ေလာ့ ကြၽတ္, ဆက္၊ က်မ္းဂန္ထြက္၏။'ဟူ၍ ျဖစ္၏။

ေဆြမ်ိဳး ၄ ပါး။ ။ မ်ိဳးႏြယ္အားျဖင့္ယူနည္း၊ သုတၱနိပါတ္။ ပါ။ ၂၈၈။ ႒။ ပ-အုပ္။ ၁၀၁။
(၁) ဥာတိဗႏၶဳ-မ်ိဳးဆက္ ထက္, ေအာက္, ၇-ဆက္ထိ၊
(၂) ေဂါတၱဗႏၶဳ- အႏြယ္အားျဖင့္ အဆက္ေပါင္းမ်ားစြာစြဲယူျခင္း၊
(၃) မႏၲဗႏၶဳ- ေကာင္းတူဆိုးတူ တိုင္ပင္ေဖၚတိုင္ပင္ဖက္မ်ိဳး၊
(၄) သိပၸဗႏၶဳ- ဆရာတူတပည့္ေက်ာင္းေနဖက္အတတ္ပညာတူသူခ်င္း။

ေဆြမ်ိဳး ၄-ပါး၊ တစ္နည္း။ ။ မူလပဏၰာသ။ ႒။ ဒု-အုပ္။ ၃၁၃-၌အက်ယ္႐ႈ။
(၁) ဥာတိ- မိမိအထက္ ၇-ဆက္၊ ေအာက္ ၇-ဆက္ ေတာ္စပ္သူမ်ိဳး၊
(၂) ေဂါတၱ- မ်ိဳး႐ိုး၏အဆက္အႏြယ္မ်ိဳး၊
(၃) မိတၱ- အတူ သြားလာစားေသာက္ဖူးေသာ မိတ္ေဆြမ်ိဳး၊
(၄) သိပၸ- ေက်ာင္းေနဖက္ ဆရာတူတပည့္မ်ိဳး။

No comments:

Post a Comment