Sunday, December 21, 2008

ဓ---ဓမၼကထိက မွ ဓူရ ၂ပါး

ဓနိတ အကၡရာ ၁၀-လံုး။ ။ ကမၼ၀ါစာဖတ္ရာ၌ အသံတင္းတင္း ျပင္းျပင္းထန္ထန္
ရြတ္ဖတ္ရေသာ အကၡရာမ်ိဳး ၁၀-လံုး။ "ခ ဃ ဆ စ် ႒ ဎ ထ ဓ ဖ ဘ" တို႔တည္း။

ဓမၼကထိက အဂၤါ ၅-ပါး။ ။ ပဥၥဂၤုတၱရ။ ပါ။ ၁၆၂။ ႒။ ၅၅-၌ အက်ယ္႐ႈပါ။ တရားေဟာတိုင္း ဓမၼကထိက မမည္ႏိုင္ေခ်။

ဓမၼကထိကမ်ိဳး ၄-ပါးႏွင့္ ပရိသတ္ ၄-စား။ ။ အဘိဓမၼာ ပုဂၢလပညတ္။ ပါ။ ၁၄၈။ ႒။ ၇၄-၌အက်ယ္႐ႈ။ တရားေဟာဆရာ ၄-မ်ိဳးႏွင့္ တရားနာပရိတ္သတ္ ၄-ပါး၊ ပညာရွိ မရွိ ခြဲျခားခ်က္။
(၁) ဗာလ ဓမၼကထိက, ဗာလ ပရိသတ္- အနည္းငယ္မွ်လည္းေဟာၾကားေသး၏၊ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္လည္းမယွဥ္၊ တရားနာပရိတ္သတ္ကလည္း နာကားနာယူ၏၊ အက်ိဳးရွိ မရွိ ဘာမွ်မသိေခ်။
(၂) သဘာ၀ ဓမၼကထိက, ပ႑ိတ ပရိတ္သတ္- အနည္းငယ္သာေဟာၾကား၏၊ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ကားယွဥ္၏၊ တရားနာပရိတ္သတ္ကလည္း အက်ိဳးရွိ မရွိ သိလိမၼာ၏။
(၃) ဗာလ ဓမၼကထိက, ဗာလ ပရိသတ္- ရွည္ရွည္လ်ားလ်ား မ်ားမ်ားလည္းေဟာၾကား၏၊ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္လည္းမယွဥ္၊ သူ႔ပရိတ္သတ္ကလည္း အေၾကာင္းအက်ိဳး ဘာမွ်မသိ၊ စီးပြားရွိမဲ့လည္းနားမလည္။
(၄) ပ႑ိတဓမၼကထိက, ပ႑ိတပရိတ္သတ္- အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္စပ္ယွဥ္ေသာတရားတို႔ကို ရွည္ရွည္လ်ားလ်ား မ်ားမ်ားလည္းေဟာၾကား၏။ ပရိတ္သတ္ကလည္း ေၾကာင္းက်ိဳးဆင္ျခင္ ဥာဏ္ပညာႏွင့္ယွဥ္၍နာတတ္၏။


ဓမၼကထိကတို႔၊ အသံဆြဲခြၽဲ၊ ရွည္ငင္ေဟာျခင္းအျပစ္ ၅-ပါး။ ။
(၁) မိမိအသံ၌မိမိ သာယာႏွစ္သက္ျခင္း၊
(၂) သူတစ္ပါးတို႔ကလည္း တရားမမက္ အသံကိုသာ သာယာတပ္မက္ၾကျခင္း၊
(၃) ပညာရွိသူတို႔ ကဲ့ရဲျပစ္တင္မႈကို ခံရတတ္ျခင္း၊
(၄) အသံေကာင္းမႈ လံု႔လျပဳရ၍ သမာဓိပ်က္စီးျခင္း၊
(၅) ေနာက္ေနာက္ပုဂိၢဳလ္တို႔ အတုလိုက္ ေဟာၾကားမႈေၾကာင့္ သာသနာပ်က္လြယ္ျခင္း၊ ပဥၥဂၤုတၱရပါဠိေတာ္။ ၂၁၉။ ႒။ ၇၈-၌ အက်ယ္႐ႈပါ။ ဤသို႔ အသံရွည္စြာ ဆြဲငင္၍မေဟာရဟု ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ကလည္း ပညတ္ထားသည္။

ဓမၼခႏၶာ ၄-ပါးလာ၊ ေ၀ျဖာျခားနားသိ။ ။ တရားေတာ္၏ ဂုဏ္အေပါင္းအစု ၄-ခု။
(၁) သီလကၡႏၶာ- သီလ တည္းဟူေသာဂုဏ္အေပါင္း၊
(၂) သမာဓိကၡႏၶာ- သမာဓိတည္းဟူေသာ ဂုဏ္အေပါင္း၊
(၃) ပညာကၡႏၶာ-ပညာတည္းဟူေသာ ဂုဏ္အေပါင္း၊
(၄) ၀ိမုတၱိခႏၶာ- နိဗၺာန္တည္းဟူေသာ ဂုဏ္အေပါင္း။

ဓမၼခႏၶာေပါင္း (၈၄၀၀၀) ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္။ ။ ၀ိနည္းပါရာဇိက အ႒ကထာ။ ပ-အုပ္။ ၂၃ ၌ အက်ယ္႐ႈ။ ပိဋကသံုးပံုး၌ ဘုရာဒေဟာ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ရွိသည္ကို ဆိုသည္။
(၁) ၀ိနည္းပိဋကေတာ္၌ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ၂၁၀၀၀(ႏွစ္ေသာင္းတေထာင္)ရွိသည္၊
(၂) သုတၱန္ပိဋကေတာ္၌ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ၂၁၀၀၀(ႏွစ္ေသာင္းတေထာင္)ရွိသည္၊
(၃) အဘိဓမၼာပိဋကေတာ္၌ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ၄၂၀၀၀(ေလးေသာင္းႏွစ္ေထာင္)ရွိသည္၊
ေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ျဖစ္သည္။

ဓမၼခႏၶာ၊ ျမတ္အဂၤါ၊ ၉-ျဖာ ေ၀ဘန္သိ။ ။ မူလပဏၰာသ ။ပါ။ ၁၈၆ ။႒။ဒု-အုပ္၊ ၁၂-၌႐ႈပါ။ ပိဋက ၃ပံု၏အဂၤါကိုးပါးကို စိတ္ျဖာ၍သိထားပါဟူ၏။
(၁) သုတၱ-မဂၤလသုတ္ç ရတနသုတ္ç နာလကသုတ္ç စေသာ သုတ္ဟူ၍ အမည္ရသည့္ ဓမၼခႏၶာမ်ား။
(၂) ေဂယ်-သ ဂါထာ၀ဂၢ သံယုတ္çစေသာ ဂါထာမ်ားစြာတို႕ပါရွိသည့္ သုတ္မ်ား။
(၃) ေ၀ယ်ာကရဏ- အဘိဓမၼာပိဋက စေသာ ဂါထာ မပါရွိသည့္ ေဒသနာေတာ္ ဟူသမွ်။
(၄) ဂါထာ-ဓမၼပဒç ေထရဂါထာç ေထရီဂါထာç စေသာ ဂါထာသက္သက္ျဖင့္ ေဟာေတာ္မူသည့္ တရားေဒသနာေတာ္မ်ား။
(၅) ဥဒါန-ႏွစ္သက္ရႊင္ပ်သည့္ ေသာမနႆဉာဏ္ႏွင့္ ယွဥ္လ်က္ရြတ္ဆိုက်ဴးရင့္ေတာ္မူေသာ "အေနက ဇာတိ သံသာရံ" စသည့္ႏွစ္ဆယ့္ရွစ္သုတ္တို႔ကိုေခၚသည္။
(၆) ဣတိ၀ုတ္-"၀ုတၱံ ေဟတံ ဘဂ၀တာ" အစခ်ီ၍ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ တရာ့တစ္ဆယ္ရွစ္ (၁၁၈)သုတ္တို႔ကိုေခၚဆိုသည္။
(၇) ဇာတက-အပဏၰကဇာတ္ç ေ၀ႆႏၲရာဇာတ္çစေသာ ငါးရာ့ငါးဆယ္ဇာတ္တို႔ကိုဆိုသည္။
(၈) အဗၻဴတ ဓမၼ-"စတၱာေရာေမ ဘိကၡေ၀ အဗၻဴတဓမၼာ အာနႏၵာတိ" အစရွိေသာ အံ့ခ်ီးဘြယ္ရာႏွင့္ယွဥ္၍ ေဟာေတာ္မူသည့္ တရာေတာ္ဟူသမွ်။
(၉) ေ၀ဒလႅ-ေမးျခင္း ေျဖျခင္းဟူေသာ အေမးအေျဖ မ်ားျဖင့္ ၀မ္းေျမာက္ရႊင္ပ်ျခင္းတို႔ကိုရၾကသည့္ စူဠ ေ၀ဒလႅသုတ္, မဟာေ၀ဒလႅသုတ္, သမၼာဒိ႒ိသုတ္, စေသာတရားေတာ္မ်ားကိုဆိုသည္။

ဓမၼတာ ၃၀။ ။ ဗုဒၶ၀င္အ႒ကထာလာ ဘုရားရွင္ဟူသမွ်တို႔၏ ျပီး, ျပည့္စံုျမဲျဖစ္ေသာ သေဘာတရား သံုးဆယ္ဟူ၏။၎င္းအက်ယ္ကို(ဘုရားရွင္တို႔ဓမၼတာ ၃၀) ဟူေသာ သုေတသနစကားရပ္၌ ႐ႈပါေလ။

ဓမၼာဒါသ တရား ၄ပါး။ ။ ၎င္းအက်ယ္ သံယုတ္ ။ပါ။ တတိယအုပ္။ ၂၉၈-၌ ၾကည့္ယူပါ။
(၁) ျမတ္စြာဘုရား၊
(၂) တရားေတာ္ျမတ္၊
(၃) သံဃာေတာ္ျမတ္တို႔၌ မတုန္မလႈပ္ ၾကည္ညိဳေလးစားျခင္း၊
(၄) အရိယာတို႔ ႏွစ္သက္ ျမတ္ႏိုးေသာ ၅-ပါးသီလကို အသက္ပမာ ေစာင့္စည္း လံုျခံဳစြာ ရွိေနျခင္း။

ဓမၼပဋိသမၻီဒါမ်ိဳး ၅ပါး။ ။ ၎င္း၏ သ႐ုပ္ အဓိပၸါယ္ကို ( ပဋိသမၻီဒါ ၄ပါး)၌ၾကည့္ပါ။

ဓမၼိကဒါန အျပား၃ပါး။ ။ ပရိ၀ါ ။ပါ။ ၂၄၅ ။႒။၁၈၂-၌ အက်ယ္႐ႈပါ။ တရားႏွင့္ေလ်ာ္ေသာ အလွဴမ်ိဳး ၃ပါး။
(၁) သံဃႆ နိႏၷံ သံဃေႆ၀ ေဒတိ-သံဃာသို႔လွဴရန္ ညြတ္ျပီးေသာ ၀တၳဳကို သံဃာအားပင္ ေပးလွဴျခင္း၊
(၂) ေစတိယႆ နိႏၷံ ေစတိယႆ စ ေဒတိ-ေစတီသို႔လွဴရန္ ညြတ္ျပီးေသာ ၀တၳဳကို ေစတီအားပင္ ေပးလွဴျခင္း၊
(၃)ပုဂၢလႆ နိႏၷံ ပုဂၢလေႆ၀ စ ေဒတိ-ပုဂၢိဳလ္သို႔လွဴရန္ ညြတ္ျပီးေသာ ၀တၳဳကို ပုဂၢိဳလ္အားပင္ ေပးလွဴျခင္း၊

ဓာတ္ ၄ရပ္ေခၚ၊ ေဗဒင္ေက်ာ္၊ မိန္႔ေတာ္မူ ဘုရား။ ။ ေဗဒင္အလိုအားျဖင့္ ထင္ရွားေက်ာ္ေစာေသာ ဓာတ္ ၄ရပ္ကား။
(၁) သူရစၥဓာတ္၊
(၂) ပါပဓာတ္၊
(၃) အျမိတၱဓာတ္၊
(၄) ေကာလီဓာတ္ တို႔ျဖစ္ၾက၏။

ဓာတ္ ၁၈ပါး။ ။ နိဒါန၀ဂၢသံယုတ္။ပါ။၃၅၈-၃၆၀ ။႒။၁၂၁-၁၂၂-၌ အက်ယ္႐ႈ။ မိမိတို႔ဆိုင္ရာသေဘာကို ေဆာင္ရြက္တတ္ေသာ တရား ၁၈ပါး၊
စကၡဳဓာတ္၊ ေသာတဓာတ္၊ ဃာနဓာတ္၊ ဇိ၀ွါဓာတ္၊ ကာယဓာတ္၊ မေနာဓာတ္၊
႐ူပဓာတ္၊ သဒၵဓာတ္၊ ဂႏၶဓာတ္၊ ရသဓာတ္၊ (၁၀) ေဖါ႒ဗၺဓာတ္၊ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္၊
စကၡဳ၀ိညာဏဓာတ္၊ ေသာတ၀ိညာဏဓာတ္၊ ဃာန၀ိညာဏဓာတ္၊ ဇိ၀ွါ၀ိညာဏဓာတ္၊ ကာယ၀ိညာဏဓာတ္၊ ဓမၼဓာတ္ (၁၈)။

ဓာတ္ ကသိုဏ္းေခၚ၊ မ်ိဳး ၄ေဘာ္၊ ေျဖေတာ္မူ ဘုရား။ ။ ပထ၀ီကသိုဏ္း, အာေပါကသိုဏ္း, ၀ါေယာကသိုဏ္း, ေတေဇာကသိုဏ္း တို႔ကိုပင္ ဓာတုကသိုဏ္းဟုေခၚ၏၊ အက်ယ္ "ကသိုဏ္း ၁၀ပါး" ၌ဆိုခဲ့ျပီ။

ဓာတ္ၾကီး ၄-ပါး။ ။ အဘိဓမၼာ က်မ္းလာ အမ်ားသံုးထင္ရွား သိလြယ္ေသာ ဓာတ္ၾကီးမ်ား။
(၁) ပထ၀ီဓာတ္-ေျမ။
(၂) ေတေဇာဓာတ္-မီး။
(၃) အာေပါဓာတ္-ေရ။
(၄) ၀ါေယာဓာတ္-ေလ။

ဓာတ္ေတာ္ ၂-ပါး။ ။
(၁) မျပိဳမကြဲႏိုင္ေသာ အသမၻိႏၷဓာတ္ေတာ္မ်ိဳး၊
(၂) ျပိဳကြဲပ်က္စီးၾကေသာ သမၻိႏၷဓာတ္ေတာ္မ်ိဳး၊
မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္မွ။

ဓာတ္ေတာ္ ၃ပါး၊ ရြယ္အစား၊ ျခားနားေရာင္ျခည္ အဘယ္နည္း?။ ။ ဓာတ္ေတာ္တို႔၏ အရြယ္အစားႏွင့္ အဆင္းအေရာင္ကား ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ၾက၏။
(၁) မဟႏၲာ မုဂၢမာသာစ- ဓာတ္ေတာ္ အၾကီးစားကား ပဲေနာက္ေစ့ ပမာဏရွိ၍၊ သု၀ဏၰ ၀ဏၰာ-ေရႊေရာင္အဆင္းရွိကုန္၏၊
(၂) မဇၩိမာ ဘိႏၷ တ႑ဳလာ-အလတ္စားကား ဆန္က်ိဳးေစ႔ ပမာဏရွိ၍၊ ဗကုလ ၀ဏၰာ-ျမတ္ေလးငံု အဆင္းရွိကုန္၏၊
(၃) ခုဒၵကာ သာသပ မတၱာ- အေသးစားကား မုန္ညင္းေစ့မွ်ပမာဏရွိ၍၊ မုတၱ ၀ဏၰာ- ပုလဲေရာင္ အဆင္းရွိကုန္၏။

ဓာတ္ေတာ္ ၇ပါး၊ ျမတ္ကိုယ္စား၊ ခ်န္ထား အဘယ္နည္း?။ ။ ျမတ္စြာဘုရား၏ သရီရဓာတ္ေတာ္မ်ား အားလံုးကို ေရတြက္ေသာ္ ၇ပါးက်န္ရွိေနေၾကာင္းႏွင့္ သိရ၏။
(က) စြယ္ေတာ္ဓာတ္ ၄ဆူ၊
(ခ) ညႇပ္႐ိုးေတာ္ဓာတ္ ၂ဆူ၊
(ဂ) ဥဏၰလံု ေမြးရွင္ေတာ္ဓာတ္ ၁ဆူ၊ အသမၻိႏၷမ်ိဳး ၃ပါး၊
(ဃ) အ႐ိုးေတာ္ဓာတ္မ်ားစြာ၊
(င) အသားေတာ္ဓာတ္မ်ားစြာ၊
(စ) အေသြးေတာ္ ဓာတ္မ်ားစြာ၊
(ဆ) ဆံေတာ္ဓာတ္မ်ားစြာ၊ သသမၻိႏၷမ်ိဳး ၄ပါး၊ ေပါင္း ၇ပါး။

ဓာတ္ဖို ၁၂-ပါး။ ။ အဂၢိရတ္ ေ၀ါဟာရ ]အာကာသဓာတ္ ၁၂-ပါး} ကိုပင္ လုပ္ရတ္ဆရာတို႔သံုးႏႈန္းၾကကုန္၏၊ သ႐ုပ္ကို(အာကာသ ၁၂ပါး)၌ျပခဲ့ျပီ။

ဓာတ္မ ၉-ပါး။ ။ လုပ္ရတ္က်မ္းလာ ေ၀ါဟာရ ျဖစ္သည္။ အဂၢိရတ္ဆရာတို႔ကား ဓာတ္မ ၉ပါးဟုဆိုကာ ၊
(၁) ေဘာ္၊
(၂) ဘင္၊
(၃) နာ၊
(၄) သံ၊
(၅) ဂြၽတ္၊
(၆) သြတ္၊
(၇) ဒန္၊
(၈) ကိတ္၊
(၉) သုတ
ဟုနားလည္ၾကကုန္၏၊ အက်ယ္ကို 'ေလာကီသိပၸ ၀ိဇၨာဓရက်မ္း'၌႐ႈေလ။

ဓားေရး ၃၇မ်ိဳး။ ။ န၀ေဒး လူးတားမွ သုေတသန ျပဳသည္။
ဓားခ်ီ, ဓားခင္း, မ်က္ႏွာကာ, ဓားလွ, ဓားလွ်ိဳး, ေမွာက္ထိုးရပ္, ရင္ခြဲ, အသားလွန္, ဓားခုတ္, ဇင္ေယာ္သုတ္ (၁၀)
တဖက္ထိုး, ေရွ႕လွည္း, ေနာက္လွည္း, ေရႊႏႈတ္ျမြက္ယာလွ, ေရႊႏႈတ္ျမြက္၀ဲလွ, စြန္သုတ္,
ပါးကပ္, ပန္းကံုးျဖတ္, ဓားလႊင့္, ပန္းကံုးသီ၊ (၂၀)
ဆက္ရက္ခုန္, မီးတိုင္ျပ, ပိုးခ်ည္လႊား, သက္တင္ေရေသာက္, ေရႊဘယက္ လည္ေလ်ာက္,
ေဒါင္းျမီးကာ, က်ားျမီးဆြဲ, ဓားရြက္, လက္ေကာက္၀တ္, ေမာင္းကပ္၊ (၃၀)
ေရႊႏႈတ္လည္ေလ်ာက္, ေနာက္လည္ေလ်ာက္, ဓားသြဲ႕, ဓားျပ, တဖက္ႏႈတ္, ႏွစ္ဖက္ႏႈတ္, ေနာက္လွည့္၊ (၃ရ)။

« ဓု »

ဓုတၱ ၃ပါး၊ လြန္က်ဴးျငား၊ ပ်က္ျပားဥစၥာ ပါယ္လားရာ။ ။ ဓုတၱမ်ိဳး ၃ပါးကို လိုက္စား လြန္က်ဴးသူမ်ား ဥစၥာဆံုးပါး၍ အပါယ္ ၄ပါးသို႔ လားရသည္ ဟူ၏။
(၁) သုရာ ဓုတၱ-ေသရည္ ေသာက္ၾကဴးသူ၊
(၂) ဣတၳိဓုတၱ-မိန္းမလိုက္စား ေပ်ာ္ပါးၾကဴးသူ၊
(၃) အကၡဓုတၱ-အေလာင္းအစား ကစားၾကဴးသူ။

« ဓူ »

ဓူတင္ ၁၃-ပါး။ ။ မိလိႏၵပဥႇာ ၃၄၀-၌ အက်ယ္႐ႈ။ ကိေလသာကို ခါတြက္ေၾကာင္း ေခါင္းပါးေစျခင္း တရား ၁၃-ပါး။
(၁) ပံ့သုကူ ဓူတင္-ဂဟပတိ စီ၀ရံ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ ပံသုကူလိကဂႍ သမာဒိယာမိ- ဒါယကာတို႔ လႉေသာ သကၤန္းကို စြန္႔ပါ၏၊ ပံ့သုကူသကၤန္းကို ေဆာက္တည္ပါ၏။
(၂) ေတစီ၀ရိက္ ဓူတင္-စတုတၳစီ၀ရံ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ ေတစီ၀ရိကဂႍ သမာဒိယာမ-ေလးထည္ေျမာက္ သကၤန္းကို စြန္႔ပါ၏။ သံုးထည္ေသာသကၤန္းကိုသာ ေဆာက္တည္ပါ၏။
(၃) ပိ႑ပါတ္ ဓူတင္-အတိေရကလာဘံ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ ပိ႑ပါတိကဂႍ သမာဒိယာမိ-လာဘ္ပိုလာဘ္လွ်ံကို ပယ္ပါ၏။ ဆြမ္းခံလို႔ရေသာ ဆြမ္းကို စားေသာက္ပါ၏။
(၄) သ ပဒါန ဓူတင္-ေလာလုပၸစာရံ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ သ ပဒါန စာရိကဂႍ သမာဒိယာမိ-လွ်ပ္ေပၚေလာ္လီ အိမ္စဥ္ေက်ာ္၍ ခံယူျခင္းကိုပယ္ပါ၏၊ အိမ္စဥ္ မေက်ာ္မလွပ္ ရပ္၍ရေသာဆြမ္းကို ေဆာက္တည္ပါ၏။
(၅) ဧကသနိက္ ဓူတင္-နာနာသန ေဘာဇနံ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ ဧကာသနိကဂႍ သမာဒိယာမိ-ေနရာအထူးထူး၌ စားျခင္းကို ပယ္ပါ၏။ တထိုင္ တေနရာတည္း၌ စားျခင္းကိုေဆာက္တည္ပါ၏။
(၆) ပတၱပိုင္ ဓူတင္-ဒုတိယတာဇနံ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ ပတၱပိ႑ိကဂႍ သမာဒိယာမိ-ႏွစ္ခြက္ေျမာက္ေသာဆြမ္းç ဟင္းç ကိုပယ္ပါ၏။တခြက္တည္းႏွင့္သာ ေဆာက္တည္ပါ၏။
(၇) ခလုပစၦာ ဓူတင္-အတိရိတၱ ေဘာဇနံ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ ခလုပစၦာကဂႍ သမာဒိယာမိ-အတိရိက္ ၀ိနည္းကံဆြမ္းကိုပယ္ပါ၏။ ခလုပစၦာဓူတင္ကို ေဆာက္တည္ပါ၏။
(၈) အရညကင္ ဓူတင္-ဂါမႏၲ ေသနာသနံ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ အရညိကဂႍ သမာဒိယာမိ-ဂါမ၀ါသီ ေက်ာင္းသခၤမ္းကိုပယ္ပါ၏။ ေတာရေက်ာင္း၌ ေနျခင္းကို ေဆာက္တည္ပါ၏။
(၉) ႐ုကၡမူ ဓူတင္-ဆႏၷံပဋိကၡိပၸါမိ၊ ႐ုကၡမူလိကဂႍ သမာဒိယာမိ-အမိုးအကာရွိေသာေက်ာင္းကို
ပယ္ပါ၏။သစ္ပင္ရင္း၌ ေနပါ၏။
(၁၀) အေဗၻာကာသိက ဓူတင္-ဆႏၷဥၥ ႐ုကၡမူလဥၥ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ အေဗၻာကာသိကဂႍ သမာဒိယာမိ-အမိုးအကာရွိေသာေက်ာင္းႏွင့္ သစ္ပင္တို႔ကိုပယ္ပါ၏။ လြင္တီးေခါင္၌ ေနျခင္းကို ေဆာက္တည္ပါ၏။
(၁၁) သုသာန ဓူတင္-န သုသာနံ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ ေသာသာနိကဂႍ သမာဒိယာမိ-သုသာန္ မဟုတ္ေသာ ေနရာကို ပယ္ပါ၏။ သုသာန္၌ ေနပါ၏။
(၁၂) ယထာ သႏၲတိ ဓူတင္-ေသနာသန ေလာလုပၸံ ပဋိကၡိပၸါမိ၊ ယထာ သႏၳတိကဂႍ သမာဒိယာမိ-ေနရာေကာင္း ေက်ာင္းေကာင္းေရြးခ်ယ္မႈကို ပယ္ပါ၏။ ျဖစ္စဥ္အတိုင္းေနထိုင္ပါ၏။
(၁၃) နိသဇ္ ဓူတင္-ပဋိကၡိပၸါမိ၊ ေနသဇၨိကဂႍ သမာဒိယာမိ-အိပ္ျခင္းကိုပယ္ပါ၏။ ထျခင္းç ထိုင္ျခင္းç စႀကႍသြားျခင္းကိုေဆာက္တည္ပါ၏။

ဓူတင္ တရား၏ ေက်းဇူးဂုဏ္ ၂၈-ပါး။ ။ မိလိႏၵာပဥႇာ ပါဠိေတာ္မွ ဓူတင္က်င့္သူ၏ အက်ိဳးဂုဏ္မ်ားျဖစ္သည္။
(၁) သုဒၶါဇီ၀-အသက္ေမြးစင္ၾကယ္၏၊
(၂) သုခ ဖလ-ခ်မ္းသာက်ိဳးရွိ၏၊
(၃) အန၀ဇၨ-အျပစ္မရွိ၊
(၄) န ပရ ဒုကၡာပန-သူတပါးတို႔အားဒုကၡမေပး၊
(၅) အ, ဘယ-ေဘးမရွိ၊
(၆) အ, သမၼီဠန-သူတပါးကိုမႏွိပ္စက္၊
(၇) ဧကႏၲ၀ၯုိက-အမွန္ၾကီးပြါး၏။
(၈) အ, ပရိဟာနိယ-ကုသိုလ္တရားမဆုတ္ယုတ္၊
(၉) အ, မာယံ-မာယာစဥ္းလဲျခင္း မရွိ၊
(၁၀) အာရကၡာ-ေသျခင္းကိုေစာင့္တတ္၏၊
(၁၁) ပတၳိတဒဒ-ေတာင့္တတိုင္းေပး၏၊
(၁၂) သဗၺသတၱ ဒမန-သတၱ၀ါအားလံုးကို ဆံုးမတတ္၏၊
(၁၃) သံ၀ရဟိတ-ေစာင့္စည္းေသာအက်ိဳးရွိ၏၊
(၁၄) ပဋိ႐ူပ-ေလ်ာက္ပတ္ေသာ အက်င့္ျဖစ္၏၊
(၁၅) အ, နိႆိတ-ကိေလသာတို႔ မမွီမကပ္ႏိုင္၊
(၁၆) ၀ိပၸမုတၱ-ကိေလသာမွ လြတ္၏၊
(၁၇) ရာဂကၡယ-ရာဂ ကုန္၏၊
(၁၈) ေဒါသကၡယ-ေဒါသ ကုန္၏၊
(၁၉) ေမာဟကၡယ-ေမာဟ ကုန္၏။
(၂၀) မာနဟာန-မာန္တက္မႈကိုပယ္၏၊
(၂၁) ကု ၀ိတကၠေစၦဒန-မိစၦာ၀ိတက္ကိုျဖတ္၏၊
(၂၂) ကခၤါ၀ိတရဏ-ယံုမွားသကၤာမွ ကူးေျမာက္၏၊
(၂၃) ေကာသဇၨ၀ိဒၶံသန-အပ်င္းကိုပယ္ေဖ်ာက္၏၊
(၂၄) အရတိ ပဟာန- မေမြ႔ေလ်ာ္ျခင္းကိုေဖ်ာက္၏၊
(၂၅) ခမန-သည္းခံတတ္၏၊
(၂၆) အတုလ-အတုမရွိျမတ္ေသာ အက်င့္တည္း၊
(၂၇) အပၸမာဏ-မႏႈိင္းယွဥ္အပ္ေသာဂုဏ္ရွိ၏၊
(၂၈) သဗၺဒုကၡကၡယ ဂမန-နိဗၺာန္သို႔ေရာက္၏။

ဓူရ ၂ပါး။ ။ ဓမၼပဒ။႒။ပ-အုပ္။၅။၎င္း။ဒု-အုပ္။၃၂၇။ ရဟန္းေတာ္မ်ား လိုက္နာျပဳက်င့္ရေသာ တာ၀န္ ၂-ပါး။
(၁) ဂႏၳဓူရ- စာေပသင္ယူ ပို႔ခ် ေရးမွတ္ ေဟာေျပာေနမႈ၊
(၂) ၀ိပႆနာ ဓူရ- ကမၼ႒ာန္းဘာ၀နာ အားထုတ္ေနမႈ။

ဓူရ ၂ပါး၊ တနည္း။ ။ ေလာကုတၱရာ မဂ္çဖိုလ္ ရယူေရး၌ ျပည့္စုံရမည့္ တာ၀န္ ၂-ပါးဟူလို၊
ပုဂၢလပညတ္ အ႒ကထာ ၄၄-၌ အက်ယ္႐ႈပါ။
(၁) သဒၶါဓူရ- ဗုဒၶ၏ ဓမၼ၌ ယံုၾကည္မႈလံုး၀ရွိရျခင္း၊
(၂) ပညာဓူရ-နာမ႐ူပ ပရိေစၦဒဥာဏ္၊ ပစၥယပရိဂၢဟဥာဏ္ပညာႏွင့္ ျပည့္စံုရမည္။

No comments:

Post a Comment