Sunday, December 21, 2008

န-နာ---နံသင့္ အကၡရာမ်ိဳး မွ နာရီ ၂-ပါး၊

နံသင့္ အကၡရာမ်ိဳး ၃၃-လံုး။ ။
အ-တနဂၤေႏြနံ၊
က, ခ, ဂ, ဃ, င-တနင္းလာနံ၊
စ, ဆ, ဇ, စ်, ည-အဂၤါနံ၊
ဋ, ဌ, ဍ, ဎ, ဏ၊ တ, ထ, ဒ, ဓ, န-စေနနံ၊
ပ, ဖ, ဗ, ဘ, မ-ၾကာသပေတးနံ၊
သ, ဟ- ေသာၾကာနံ၊
လ, ၀, ဠ- ဗုဒၶဟူးနံ၊
ယ, ရ- ရာဟုနံ။

နံသင့္လူမ်ိဳး ၁၀၁-ပါး ။ ။ ေဗဒင္က်မ္းလာ ေန႔နံႏွင့္ လူမ်ိဳးယူပံုျဖစ္၏။
(၁) တနဂၤေႏြနံ-ယြန္း၊
(၂) တနင္းလာနံ-ရွမ္း၊
(၃) အဂၤါနံ- မြန္, တလိုင္း၊
(၄) ဗုဒၶဟူးနံ-ကတူး၊
(၅) ၾကာသပေတးနံ-ျမန္မာ၊
(၆) ေသာၾကာနံ-သက္၊
(၇) စေနနံ-ကုလား၊
(၈) ရာဟုနံ-တ႐ုပ္လူမ်ိဳး။


နံ႔သာမ်ိဳး ၄ပါး။ ။
(၁) ကံုကုမံ၊
(၂) ေလးညႇင္း၊
(၃) ကမ်ဥ္း၊
(၄) ေတာင္ဇလပ္၊
ဤကား မဂဓအဘိဓာန္ အလိုတည္း။

နံ႔သာမ်ိဳး ၅ပါး။ ။
(၁) နံ႔သာျဖဴ၊
(၂) နံ႔သာနီ၊
(၃) ကရမက္၊
(၄) အေက်ာ္၊
(၅) စမၸါ၊
ပိေ႑ာေဆးက်မ္းတု႔ိ၌ ေသြး, ေလ, သလိပ္, သည္းေျခတို႔ကိုႏိုင္၏၊ အပူကို ျငိမ္းေစတတ္၏ဟု ဆိုသည္။

နံ႔သာမ်ိဳး ၁၀ပါး။ ။ သာရတၳ သဂၤဟက်မ္းမွ။
(၁) ကာလာႏုသာရီ စေသာ အျမစ္နံ႕သာ၊
(၂) စႏၵကူး စေသာ အႏွစ္္နံ႕သာ၊
(၃) ထင္း႐ူးစေသာ အကာနံ႕သာ၊
(၄) သစ္ၾကံပိုး စေသာ အေခါက္္နံ႕သာ၊
(၅) သီး, စေသာ အလႊာနံ႔သာ၊
(၆) ပြဲလွ်က္ စေသာ အရည္္နံ႕သာ၊
(၇) ကြမ္းရြက္ စေသာ အရြက္နံ႔သာ၊
(၈) ကံ့ေကာ္ မာလာက်ီက်ဳ စေသာ အပြင့္္နံ႕သာ၊
(၉) ဇာဒိပၹိဳလ္ စေသာ အသီးနံ႔သာ၊
(၁၀) အလံုးစံုအနံ႔ႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ သကၤန္းစေသာ ပင္စည္နံ႔သာ။

နကၡတ္ ၂၈-လံုး။ ။ နကၡတၱာနီတိ ကတၱိကာဒီဟိ အ႒၀ီသတိ နကၡတၱာနိ-ဟု မဟာနိေဒၵသ။ပါ။၂၉၈။႒။၃၆၆-၌ဖြင့္ဆိုသည္။ ဤ၌ လံုးေရ ပံုသ႑ာန္ပါ နကၡတၱသွ်ၾတက်မ္းမွ ၂၇-လံုး ယူျပလိုက္သည္၊ လံုးေရ သ႑ာန္အစံုႏွင့္ က်မ္းစာမူရင္းအတိုင္း ျပလိုက္သည္။
(၁)၊ အႆ၀ဏီ၊ ေျခာက္လံုးညီ၊ တူျပီ ျမင္းေခါင္းဆို၊
(၂) ဘရဏီမွာ၊ သံုးလံုးသာ၊ ပမာခံုေလာက္လို၊
(၃) ၾကတၱိကာၾကယ္၊ ခုနစ္သြယ္၊ ၾကယ္ငယ္စုသလို၊
ေဖ်ာက္ဆိတ္ၾကယ္ေခၚ၊ ၇-ေဖၚ၊ ယူေသာ္ ၾကိတၱိကာ၊
(ဤနကၡတ္သံုးလံုးကား၊ က်ီးတာရာႏွင့္ ယွဥ္၍ သြား၏၊)
(၄) ဆယ္လံုးအညီ၊ ေရာဟဏီ၊ တူ့ျပီငါးၾကင္းဆို၊
(၅) မိဂသီမွာ၊ သံုးလံုးသာ၊ ေ၀ါဟာ လိပ္ေခါင္းဆို၊
(၆) လိပ္လက္ေခၚၾက၊ အဒၵရ၊ ဧက တလံုးဆို၊
(၇) ပုဏၰဖုသွ်ဳ၊ ငါးလံုးျပဳ၊ ႏႈိင္းတုသေဘၤာလို၊
(၈) ငွက္ေခ်းခံသြင္၊ ဆယ္လံုးျမင္၊ ေခၚတြင္ ဖုသွ်ဆို၊
(၉) အသလိႆ၊ ေလးလံုးရ၊ တူမွ် ခက္ရင္းဆို၊
(ဤနကၡတ္ သံုးလံုးကား ပုဇြန္တာရာႏွင့္ ယွဥ္၍သြား၏။ )
(၁၀) ၾကယ္မာဃမွာ၊ ေလးလံုးသာ၊ တူစြာသံေကာက္ဆို၊
(၁၁) ျပဳပၸါ ဘရဂုဏၰီ၊ (၁၂) ဥၾတာဘရဂုဏၰီ၊ ႏွစ္လံုးစီ၊ တူညီေညာင္ေစာင္းလို၊
(ဤနကၡတ္ ၃-လံုးကား ခ်ိန္တာရာႏွင့္ယွဥ္၍ သြား၏)
(၁၃) ဟႆဒမွာ၊ ငါးလံုးသာ၊ ပမာ လက္၀ါးလို၊
(၁၄) စိၾတမွာ၊ တလံုးသာ၊ ပမာပုလဲလို၊
(၁၅) သြာဒိကားႏွစ္၊ သ႑ာန္စစ္၊ ကသစ္ပြင့္လိုလို၊
(ဤနကၡတ္ ၃-လံုးကား ဆံက်င္ တာရာႏွင့္ယွဥ္၍ သြား၏ )
(၁၆) ဆယ့္ေလးလံုးသာ၊ ၀ိသာခါ၊ ပမာပတ္၀ိုင္းလို၊
(၁၇)ဆယ့္ငါးလံုးရ၊ ႏုရာဓ၊ နဂါးလည္ဆစ္လို၊
(၁၈) ငါးလံုးမွန္လွ၊ ၾကယ္ေဇ႒၊ နဂါးခ်က္ေခၚဆို၊
(ဤနကၡတ္ သံုးလံုးကား တံငါတာရာႏွင့္ ယွဥ္၍သြား၏။ )
(၁၉) ေလးလံုးမွန္လွ၊ ၾကယ္မူလ၊ နဂါးျမီးဖ်ားဆို၊
(၂၀) ျပဳပၸါသဠ္၊ (၂၁) ဥၾတာသဠ္၊ ေလးလံုးမွန္၊ လွမ္းဟန္ ဆင္မလို၊
(ဤနကၡတ္ ၃-လံုးကား ဆင္ တာရာႏွင့္ယွဥ္၍ သြား၏၊ )
(၂၂) ေမာင္ရင္ဆိုင္းထမ္း၊ သံုးလံုးတန္း၊ ေရာင္ရႊန္း သရ၀ဏ္၊
သံုးလံုးျမႇားဟန္၊ သရ၀ဏ္၊ ေရာင္လွ်ံရႊန္းစိုစို၊
(၂၃) အင္ၾကင္းသီးသြင္၊ ေလးလံုးျမင္၊ မည္တြင္ ဓနသိဒၶိဆို၊
(၂၄) သတၱဘိသွ်၊ ေျခာက္လံုးရ၊ တူမွ်ဆံုၾကီးလို၊
(ဤနကၡတ္ ၃-လံုးကား ျမင္း တာရာႏွင့္ယွဥ္၍ သြား၏ )
(၂၅) ၪပပၸါဘျဒပိုက္၊ (၂၆)ဥတၱရာဘျဒပိုက္၊ ေခၚသမိုက္၊ မွတ္ပိုက္ အင္းပ်ဥ္လို၊
(၂၇) ကိုးလံုးအညီ၊ ေရ၀တီ၊ တူျပီျမႇံဳးလိုလို၊
ဤ ၃-လံုးမွာ၊ ဗ်ိဳင္းတာရာ၊ သြားရာယွဥ္ျမဲကို။
နကၡတ္တာရာ၊ ယွဥ္သြားလာ၊ ရံခါမကြဲျပဳိ။
က်မ္းသွ်တၱရာ၊ ဤသို႔လာ၊ မွတ္ပါ မ်ားလူဗိုလ္။

နက္နဲခက္စြာ၊ ဂမၻီရာ၊ ၄-ျဖာ တရားျမတ္။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို(ဂႏၻီရတရားၾကီး၄-ပါး ဟူေသာ သုေတသန၌ ဆိုခဲ့ျပီ။

နဂါးတို႔၏ ပင္ကိုယ္အသြင္ မစြန္႔ႏိုင္ျခင္း ဒုကၡမ်ိဳး၅-ပါး။ ။ ဓမၼပဒ ဒုအုပ္။ ၁၅၂၊ ၁၅၃။ ၀ိနည္းမဟာ၀ါ ။ပါ။ ၁၂၁ ။႒။ ၃၀၄။ သုတၱနိပါတ္။ပါ။ ၂၇၉ ။႒။ ပ-အုပ္၊ ၁၂-၁၃။
(၁) နဂါးအခ်င္းခ်င္း ေမထုန္မႈုျပဳေသာအခါ၊
(၂) လံုး၀ အိပ္ေပ်ာ္သြားေသာအခါ၊
(၃) ပဋိသေႏၶယူစဥ္အခါ၊
(၄) အေရေဟာင္းစြန္႔ေသာအခါ၊
(၅) ေသလြန္ေသာအခါတို႔၌ မူလနဂါး၏ ကိုယ္ခႏၶာပင္ ျဖစ္၏။

နဂါးမ်ိဳး ၇-ပါး။ ။ ၎င္း အက်ယ္ကို ခႏၶ၀ဂၢသံယုတ္ ။ပါ။ ၂၀၂ ။႒။၃၁၉။ အပဒါန္ ။႒။ ပ-အုပ္ ၂၆၇။ သုတၱနိပါတ္ ။ပါ။ ၂၇၉ ။႒။ ပ-အုပ္။၁၂-တို႔၌ ႐ႈပါ။ ဂဠဳန္ငွက္ေဘးမွ ကင္းေ၀းေသာ နဂါးမ်ားဟူလို။
(၁) ပဏီတ တရာ-ဇလာဗုဇ, ဂဗၻေသယ်က, ဥပပါတိက, ဟုဆိုအပ္ေသာ မိမိတို႔ဇာတ္သေဘာအားျဖင့္ ျမတ္ေသာ နဂါးတို႔လည္း တမ်ိဳး၊ (၂) ကမၺလႆ တရာ-နဂါးစစ္သူၾကီး, စစ္ဗိုလ္မႉး, စစ္ဘုရင္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ကမၺလနဂါး, အႆတရ နဂါးတို႔လည္းတမ်ိဳး၊
(၃) ဓတရ႒ာ-ဓတရ႒မည္ေသာ နဂါးဘုရင္တို႔လည္းတမ်ိဳး၊
(၄) သတၱ သိဒႏၲရ ၀ါသိေနာ- ေတာင္စဥ္သီဒါ မဟာသမုဒၵရာ၌ ေနၾကကုန္ေသာ နဂါးတို႔လည္းတမ်ိဳး၊
(၅) ပထ၀ိ႒ကာ-ေျမအတြင္း၌ မွီတင္းပုန္းေအာင္းကာ ေနေလ့ရွိၾကကုန္ေသာ ေျမေအာင္းနဂါးတို႔လည္းတမ်ိဳး၊
(၆) ပဗၺတ႒ကာ-ေတာင္ေခါင္း ေတာင္တြင္း၌ မွီတင္း ေနထိုင္ၾကကုန္ေသာ ေတာင္တြင္းနဂါးတို႔လည္းတမ်ိဳး၊
(၇) ၀ိမာန႒ကာ-ေဘာဂ၀တီ နဂါးျပည္၌ ေရႊေငြဗိမာန္ စံအိမ္ပ်ံျဖင့္ ဇိမ္ခံေပ်ာ္ပါး၍ ေနၾကကုန္ေသာ နတ္နဂါးတို႔လည္းတမ်ိဳး။

နဂါးမ်ိဳး ၁၁၂၄-ပါး၊ တနည္း။ ။ အက်ယ္ကို သာရတၳသဂၤဟက်မ္းႏွင့္ ပကိဏၰက ၀ိသဇၨနာ ဒု-တြဲ၌ ႐ႈပါကုန္။ က႒မုခ, ပုတိမုခ, အဂၢိမုခ, သတၳမုခ, ေခၚ နဂါး ေလးပါးကိုတည္၊
ဒ႒၀ိသ, ဒိ႒၀ိသ, ဖု႒၀ိသ, ၀ါတ၀ိသ, ေခၚ အဆိပ္မ်ိဳး ၄-ပါးႏွင့္ေျမႇာက္ ၁၆-ပါးရ၏၊
၎င္းကိုတည္၊ အာဂဒ၀ိသေနာေဃာရ၀ိသ, ေနာအာဂဒ၀ိသ ေဃာရ၀ိသ,
အာဂဒ၀ိသစေဃာရ၀ိသ, ေနာအာဂဒ၀ိသစ နေဃာရ၀ိသ, ေခၚ အဆိပ္မ်ိဳး ၄-ပါးႏွင့္ ထပ္ေျမႇာက္ ၆၄-ပါးရ၏၊
၎င္းကိုတည္ ေယာနိမ်ိဳး ၄ပါးႏွင့္ေျမႇာက္ ၂၅၆-ပါးရ၏၊ ၎င္းကိုတည္ ေရေန, ၾကည္းေန ၂-ပါးႏွင့္ေျမႇာက္ ၅၁၂-ပါးရ၏၊
၎င္းကိုတည္ ၊ ကာမ႐ူပီ, အကာမ႐ူပီ ေခၚ စည္းစိမ္ရွိမဲ့ ၂-ပါးႏွင့္ေျမႇာက္ေသာ္ နဂါးမ်ိဳးေပါင္း ၁၀၂၄-ပါးရ၏။

နဂိုရ္ျဂိဳဟ္ ၄လံုး။ ။ "မိ, နီ, ဧ, လွ ၊ နဂိုရ္က်" ဟူေသာ ေဗဒင္လကၤာအရ "ၾကာသပေတး, စေန, တနဂၤေႏြ, ဗုဒၶဟူး" ၎င္းျဂိဳဟ္မ်ား၌ သက္ေရာက္ျဂိဳဟ္စားမူ ယာယီမရွိ ပကတိဟု ေဟာၾကကုန္၏။

နတ္ ၃-ပါး။ ။ အဘိဓမၶာ၀ိဘင္း ။ပါ။ ၄၃၇။၎င္း။႒။ ၅၀၀-၌ အက်ယ္႐ႈ။ ကမၻာသားတို႔ ကိုးကြယ္အားထားရာ နတ္မ်ိဳးအျပား ၃-ပါးဟူလို။
(၁) ၀ိသုဒၶိနတ္-ကိေလသာတို႔မွ စင္ၾကယ္ျပီးေသာ ဘုရားç ရဟႏၲာႏွင့္ သံဃာတို႔ကို ေခၚသည္။
(၂) ဥပပတၱိ နတ္- နတ္ျပည္ ျဗဟၼာျပည္တို႔၌ ကိုယ္ထင္ရွားျဖစ္ေသာ နတ္ျဗဟၼာတို႔ကို ေခၚသည္။
(၃) သမၼဳတိ နတ္- လူအေပါင္းတို႔အေပၚ၌ အုပ္ခ်ဳပ္၍ မင္းလုပ္ေနေသာ ဘုရင္ ဧကရာဇ္တို႔ကို ေခၚသည္၊
အက်ယ္လိုမူ ဒီဃနိကာယ္ သကၠပဥႇာသုတ္ အ႒ကထာ။ ဣတိ၀ုတ္ အ႒ကထာ က်မ္းတို႔၌ ႐ႈၾကကုန္။

နတ္ ၃-ပါး၊ တနည္း။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ဇို၀္းမ်ိဳး ၃-ပါး) ဟူေသာ သုေတသန၌ ျပန္႐ႈပါ။

နတ္ ၄-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ အဓိပၸါယ္ကို (နတ္မင္းၾကီး ၄-ပါး) ၌႐ႈပါ။

နတ္ၾကီး ၅-ပါး။ ။ ေလာကီ ေမွာ္ဆရာတို႔ ေျပာၾကားရြတ္ဆိုေလ့ရွိၾကေသာ နတ္ၾကီး ၅ပါး၊
၎င္းကို မ, ကာရေလာပ ဥာဏာလကၤာရ ရာဇဂု႐ုဆရာေတာ္ ခင္ၾကီးေပ်ာ္ေရး "ကေ၀သာရ က်မ္းရင္း" မွ ယူသည္။
(၁) မဟာကပၸိႏၷ နတ္-အေရွ႕ကြၽန္း အရပ္ေန၊
(၂) ကပၸစိႏၲာနတ္- အေနာက္ကြၽန္း အရပ္ေန၊
(၃) ကပၸနႏၵာနတ္-ေတာင္ကြၽန္း အရပ္ေန၊
(၄) ေဇယ်ာကပၸ နတ္- ေျမာက္ကြၽန္း အရပ္ေန၊
(၅) ႐ုေဇယ်ကပၸ နတ္-ေလးကြၽန္း ထိပ္ေဗြ လယ္မေဇၩေန။

နတ္စစ္သူၾကီး ၄-ေယာက္။ ။ ျမင့္မိုရ္ေတာင္ထိပ္ ၄-မ်က္ႏွာရွိ "စတုမဟာရာဇ္ နတ္မင္းၾကီး ၄-ပါး" ကိုပင္ သိၾကားမင္း၏ နတ္စစ္သူၾကီး ၄-ေယာက္ဟု ေခၚဆိုၾက၏။

နတ္တမန္ေခၚ၊ တရားေတာ္၊ ၅-ေဘာ္ သံေ၀ဂ။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (ေဒ၀ဒူတ တရား ၅-ပါး)၌ဆိုခဲ့ျပီ။

နတ္တို႔စည္းေ၀းျခင္း အေၾကာင္း၄-ပါး။ ။ သုဓမၼာ သဘင္ၾကီး၌ နတ္တို႔စည္းေ၀းျခင္း အေၾကာင္း၄-ပါးကို ဆိုသည္၊ ၎င္းအေျဖ( တာ၀တႎသာ၊ သုဓမၼာ၊ ၄-ျဖာ စည္းေ၀းေၾကာင္း) ဟူေသာ သုေတသနရပ္၌ၾကည့္ပါ။

နတ္တို႔ စုေတေၾကာင္း နိမိတ္ ၅-ပါး။ ။ သုတ္မဟာ၀ါ ။႒။ ၂၀။ အ႒သာလိနီ အ႒ကထာ ၇၅-တို႔၌ ႐ႈပါ။ နတ္မ်ား စုေတခါနီး၌ ၎င္းနိမိတ္ ၅-ပါးထင္လာတတ္သည္။
(၁) နတ္ပန္း ၫႈိးႏြမ္းျခင္း၊
(၂) နတ္၀တ္တန္ဆာ ၫႈိးႏြမ္းျခင္း၊ ကိုယ္အဆင္းမလွျခင္း၊
(၃) လက္ကတီးၾကားမွ ေခြၽးထြက္ျခင္း၊
(၄) ေနရာ ဘံုဗိမာန္၌ မေပ်ာ္ေမြ႔ျခင္း၊
(၅) မ်က္ေတာင္ခတ္ျခင္း။

နတ္တို႔စုေတျခင္းမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ နတ္တို႔ေသရျခင္း အေၾကာင္း ၄-ပါး။
(၁)အာယုကၡယ-သက္တမ္းေစ့၍ ေသရျခင္း၊
(၂)ကမၼကၡယ-သက္တမ္းမေစ့မီ ကံကုန္၍ ေသရျခင္း၊
(၃)အာဟာရကၡယ-စားခ်ိန္ မစားမိ၍ အာဟာရ ကုန္ျပတ္ျပီး ေသရျခင္း၊
(၄) ေကာပ- အမ်က္ေဒါသထြက္လြန္းအားၾကီး၍ ေသရျခင္း။

နတ္နကၡတ္ ၉-လံုး ေဗဒင္။ ။ မိမိတို႔ ဇာတာခြင္၌ စန္းယွဥ္နကၡတ္သည္ ဤေဖၚျပပါ နကၡတ္ ၉-လံုးတို႔တြင္ ပါ၀င္ေနပါက နတ္နကၡတ္ ဟုမွတ္ေလ၊ စန္းယွဥ္နကၡတ္သည္ ပါဋ္ ဃတီ ပါရွိေနက ေရွ႕သို႔တလံုးတိုးယူရမည္ဟူ၏၊ လက္ထပ္ထိမ္းျမားေရး၌ မိမိတို႔ အခ်င္းခ်င္းေသာ္၎င္း၊ လူႏွင့္ နတ္ေသာ္၎င္း၊ လက္ထပ္ထိမ္းျမားႏိုင္၏၊ လူေယာက္်ားသည္ ဘီလူးနကၡတ္ မိန္းမႏွင့္ လက္မထပ္ရ ေသတတ္သည္၊ နတ္, လူ, နကၡတ္ပါေသာ မိန္းမသည္ ဘီလူးနကၡတ္ပါေသာ ေယာက္်ားႏွင့္ လက္ထပ္ႏိုင္သည္၊ အျပစ္မရွိ ေကာင္း၏၊ နတ္နကၡတ္ ေယာက္်ားသည္ ဘီလူးနကၡတ္ မိန္းမႏွင့္ လက္ထပ္ႏိုင္၏၊ အျပစ္မရွိေခ်၊
(၁) အႆ၀ဏီ၊
(၂) မိဂသီ
(၃) ပုဏၰဖုသွ်၊
(၄) ဖုသွ်၊
(၅) အႆဒ၊
(၆) သြာဒိ၊
(၇) အႏုရာဓ၊
(၈) သရ၀ဏ္၊
(၉) ေရ၀တီ နကၡတ္တို႔ ျဖစ္၏။

နတ္ျပည္ ၆-ထပ္။ ။ နတ္တို႔ ေနရာ ဌာန ေျခာက္ပါး၊
(၁) စတုမဟာရာဇ္ နတ္ျပည္၊
(၂) တာ၀တႎသာ၊
(၃) ယာမာ၊
(၄) တုသိတာ၊
(၅) နိမၼာနရတိ၊
(၆) ပရနိမၼိတ ၀သ၀တၱီ။

နတ္ျပည္ ေရာက္ဘူးေသာ လူသား ၄-ေယာက္။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္(လူစင္စစ္က နတ္ျပည္ေရာက္ဘူးသူ ၄-ေယာက္) ဟူေသာ သုေတသန၌ၾကည့္ပါ။

နတ္ျပည္၌ မရေကာင္းေသာ ကမၼ႒ာန္း ၁၂-ပါး။ ။ ၀ိသုဒၶိမဂ္ ပ-အုပ္။ ၁၁၀။
အသုဘ ၁၀-ပါး၊
ကာယဂတာသတိ၊
အာဟာေရ ပဋိကူလသညာ၊ တို႔ ျဖစ္၏၊
နတ္ျပည္၌ အာ႐ံုငါးပါး ကာမဂုဏ္တရားတို႔ လႊမ္းမိုးထားရကား ထိုကမၼ႒ာန္းမ်ားကို မရႏိုင္ဟူ၏။

နတ္ျဖစ္ျခင္း အေၾကာင္း ၃-ပါး။ ။ နတ္ျပည္ေရာက္လိုသူမ်ား က်င့္ၾကံရန္ တရားသံုးပါး။
(၁) သစၥံ ဘေဏ-အမွန္ကိုသာ ဆိုေျပာရာ၏၊
(၂) န ကုေဇၩယ်-အမ်က္မထြက္ စိတ္မဆိုးရ၊
(၃) အပၸမၸိ ဒဇၨာ-ေတာင္းခံလာက နည္းနည္းျဖစ္ျဖစ္ ေပးလႉရာ၏။

နတ္မင္းၾကီး ၄-ပါး။ ။ စတုမဟာရာဇ္ နတ္မင္းၾကီး ၄-ပါးကိုဆိုလိုသည္။
(၁) အေရွ႕အရပ္ကို အစိုးရေသာ ဓတရ႒ နတ္မင္းၾကီး၊
(၂) အေနာက္အရပ္ကို အစိုးရေသာ ၀ိ႐ူပကၡ နတ္မင္းၾကီး၊
(၃) ေတာင္အရပ္ကို အစိုးရေသာ ၀ိ႐ူဠက နတ္မင္းၾကီး၊
(၄) ေျမာက္အရပ္ကို အစိုးရေသာ ကုေ၀ရ နတ္မင္းၾကီး။
မွတ္ခ်က္။ ။၎င္းတို႔ကိုပင္ "နတ္စစ္သူၾကီး ၄-ေယာက္" ဟုလည္းေခၚေသး၏။

နတ္မ်ိဳး ၂-ပါး။ ။ အတုလ ၀ိဇၨာမယ သိဒၶိက်မ္းမွ။
(၁) ကမၼသကနတ္-ဒါန, သီလ, စ်ာန္, ဘာ၀နာ ကုသိုလ္တို႔ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ နတ္, ျဗဟၼာမ်ား၊
(၂) ဂႏၶာရီနတ္-ေဆး, အင္း, မႏၲာန္, ျပဒါး, သံ, ေက်ာက္မ်က္ ရတနာ စသည္တို႔ တန္ခိုးျဖင့္ ေျမလွ်ိဳးမိုးပ်ံ ေနၾကေသာ ၀ိဇၨာဓိုရ္မ်ား။

နန္းမ ၃-ေဆာင္။ ။ ဗုဒၶ၀င္၌ ထင္ရွားေသာ အေလာင္းျမတ္ သိဒၶတ္ဘုရင္၏ ေရႊနန္း ၃-ေဆာင္ဟူ၏။
(၁) ရမၼ ေခၚ ဘံု ၉-ေဆာင္ရွိေသာ ေရႊနန္းျပာႆဒ္ေတာ္၊
(၂) သုဘ ေခၚ ဘံု ၇-ေဆာင္ရွိေသာ ေရႊနန္းျပာႆဒ္ေတာ္၊
(၃) သုရမၼ ေခၚ ဘံု ၅-ေဆာင္ရွိေသာ ေရႊနန္းျပာႆဒ္ေတာ္။

နန္းမေတာ္ၾကီး ၄-ေဆာင္။ ။ နန္းရ မိဖုရားၾကီး ၄-ပါးကို အစြဲထား၍ နန္းမေတာ္ ၄-ေဆာင္ဟု ေ၀ါဟာရၪပၾကကုန္၏၊ အက်ယ္ (နန္းရ မိဖုရားမ်ိဳး ၄-ပါး)၌ ႐ႈေလ။

နန္းရ မိဖုရား၊ မ်ိဳး ၄-ပါး၊ ခြဲျခား ေရႊနန္းေတာ္။ ။ ျမန္မာဘုရင္တို႔ ထံုးတမ္းစဥ္လာမွာ နန္းရမိဖုရားၾကီး ၄-ပါးႏွင့္ အေဆာင္ရ မိဖုရား ၄-ပါးဟု ထား႐ိုးရွိသည္။
(၁) ေတာင္ညာစံေဒ၀ီ မေဟသီ မိဖုရားေခါင္ၾကီး၊ ေတာင္နန္းမေတာ္ မိဖုရားေခါင္ၾကီး၊
(၂) ေျမာက္နန္းမေတာ္ မိဖုရား၊
(၃) အလယ္နန္းမေတာ္ မိဖုရား၊
(၄) အေနာက္နန္းမေတာ္ မိဖုရား။

နေဘစပ္႐ိုး၊ နည္း ၈-မ်ိဳး၊ က်မ္းကိုး ျပပါေလ။ ။ ေအာက္ပါ နေဘစပ္နည္း ရွစ္ပါးကို ကဗ်ာဖြဲ႔နည္း နိသ်ည္းက်မ္း၌ ျပယုဂ္ဥဒါဟ႐ုဏ္ႏွင့္ အစံုအလင္ျပဆို၏။
(၁) ႐ိုး႐ိုးနေဘစပ္နည္း၊
(၂) ျပန္ဂဟတ္ နေဘစပ္၊
(၃) ကတၱရာ နေဘစပ္၊
(၄) ရြက္ခ်ပ္ နေဘစပ္၊
(၅) ခ်ိန္ခြင္ညႇာ နေဘစပ္၊
(၆) ျခေသၤ့လည္ျပန္ နေဘစပ္၊
(၇) ေတ့ဆက္ နေဘစပ္၊
(၈) နေဘျပန္စပ္နည္း။

နေမာ တႆ၊ ရွိခိုးၾက၊ ပုဂၢလ ၈-ေယာက္။ ။ ပိဋကတ္ေတာ္ က်မ္းလာ
"နေမာ တႆ ဘဂ၀ေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ"ဟု ဆို၍ ရွိခိုးေသာ ပုဂၢိဳလ္ ၈-ေယာက္ ဟူလို။
(၁) သိၾကားမင္း။ သုတ္မဟာ၀ါ။ ပါ။ ၂၃၀။႒။ ၃၃၃။
(၂) ေကာသလမင္းၾကီး။ မဇၩိမပဏၰာသ။ ပါ။ ၃၁၄။႒။ ၂၃၈။
(၃) ဇာဏုေသာဏိ ပုဏၰားၾကီး။ မူလပဏၰာသ။ ပါ။ ၂၃၅။႒။ ဒုအုပ္။ ၁၀၂။
(၄) ျဗဟၼာယု ပုဏၰားၾကီး။ မဇၩိမပဏၰာသ။ ပါ။ ၃၁၄။႒။ ၂၄၉။
(၅) ဓနဥၨာနီ ပုေဏၰးမ။ မဇၩိမပဏၰာသ။ ပါ။ ၄၂၄။႒။ ၃၀၇။
(၆) အာရာမဒ႑ ပုဏၰား။ ဒုကဂၤုတၱရ။ ပါ။ ၆၈။
(၇) ကာရဏပါလီ ပုဏၰား။ ပဥၥဂၤုတၱရ။ ပါ။ ၂၀၆-၂၀၈။ ႒။ ၆၈။
(၈) မဟိႏၵမင္းၾကီး။ ဓမၼပဒ-႒။ ပ-အုပ္။ ၆၄-တို႔၌ အက်ယ္႐ႈ။ ။
က်မ္းငယ္တေစာင္၌ကား နတ္ၾကီး ၅-ပါးက နေမာ, တပုဒ္၊ တႆ, တပုဒ္၊ စသည္ျဖင့္ရွိခိုးေၾကာင္းႏွင့္ လာေသး၏၊ သာသနာ၀င္က်မ္းတို႔ႏွင့္မကိုက္ညီ။

နယ္ခ်ဲ႕တရား၊ မ်ိဳး ၃-ပါး၊ ေရွာင္ရွားသူေတာ္စင္။ ။ "ပပဥၥတရား ၃-ပါး" ကိုပင္ နည္းပရိယာယ္ျဖင့္ နယ္ခ်ဲ႕တရားဟု ေခၚၾက၏၊ သ႐ုပ္အတူတူပင္။

နယ္ျခားျမိဳ႕မ်ား လံုျခဳံေရးအဂၤါ ၇-ပါး။ ။ တိုင္းတပါးသား ရန္သူမ်ား မ၀င္ႏိုင္ရန္ ၎င္းအက်ယ္ သတၱဂၤုတၱရ။ ပါ။ ၄၇၈။ ႒။ ၁၈၁-၌ ႐ႈပါ။ သ႐ုပ္မွာ(ၪမိ႕ေတာ္အဂၤါ ၇-ပါး)ႏွင့္ ဆင္ဆင္တူ၏။ စကၠဴ ရွားပါးေသာေၾကာင့္ အက်ယ္မျပႏိုင္။

နယ ၃-ေထြ၊ ျမန္စာေပ၊ ယူေလ ေရွးထံုးမွီး။ ။ ၾကိယာသံုးစြဲနည္း ဥပေဒသ၌ လာေသာ သဒၵါေ၀ါဟာရ
(၁)ဥဒၵိႆ နယ-ၾကိယာတြင္တိုက္႐ိုက္ညႊန္ျပေသာ နည္းမ်ိဳး။
ပံု- ဥဇနာေျပာင္၊ ေရႊနန္းေတာင္ထက္၊ ထြန္းေျပာင္ သံုးလဟူေသာ ပလိပ္စား ဧခ်င္း၌
'ထြန္းေျပာင္' ဟူေသာ ၾကိယာပုဒ္သည္ ဥဒၵိႆ နယ မည္၏၊
(၂) သံသယ နယ-ၾကိယာတြင္ စိတ္၌သာ ထင္မွတ္၍ ယံုမွားဘြယ္ရာ သံုးေသာ နည္းမ်ိဳး၊
ပံု-မျဖစ္လွ်င္ေၾက၊ ျဖစ္လွ်င္ေသ၊ လူေလ အတတ္၊ အဂၢိရတ္ ဟူေသာ ဓာတ္ျပလကၤာ၌
'မျဖစ္လွ်င္, ျဖစ္လွ်င္'ဟူေသာၾကိယာပုဒ္တို႔သည္ သံသယ နယမည္၊
(၃) အာဏတၱိ နယ-ၾကိယာတြင္ ေစခိုင္းျခင္း, ေတာင့္တျခင္း, အလိုရွိျခင္း, ေတာင္းပန္ျခင္းတို႔ျဖင့္သံုးေသာနည္းမ်ိဳး၊
ပံု-ေကာင္းေသာဆႏၵ၊ ဥႆဟျဖင့္၊ နိစၥမပ်င္း၊ၾကဳိးကုန္မင္း ဟူေသာ ဘူရိဒတ္ဇာတ္ေပါင္း၌ ပါသည့္ 'ၾကဳိးကုန္' ဟူေသာပုဒ္မ်ိဳးသည္ အာဏတၱိ နယမည္၏၊ ဤသို႔လွ်င္ ကဗ်ာလကၤာ ေရးစပ္ရာ၌ နည္း ၃-ေထြကို သိရာ၏။

နရည္း စရာ၊ တူရိယာ၊ ၆-ျဖာ မ်ိဳးအျပား။ ။ နရည္းစရာေခၚ တီးမ်ိဳး၌ ပါ၀င္ေသာ တူရိယာ ၆-မ်ိဳး၊
'ပတ္သာ, ပံု, ေမာင္း, ႏွဲ, ေၾကးနင္း, လင္းကြင္း'။

န၀ဂၤသီလ။ ။ အဂၤါ ၉-ပါးရွိေသာ သီလ-ေဆာက္တည္ပံု အက်ယ္ကို န၀ဂၤုတၱရ။ ပါ။ ၁၉၂။ ႒။ ၂၆၆-၌႐ႈပါ။ အဂၤါ ၉-ပါးရွိေသာသီလ, ရွစ္ပါးသီလထဲ၌ "ေမတၱာ သဟဂေတန ေစတသာ သဗၺ ပါဏ ဘူေတသု ဖရိတြာ ၀ိဟရနံ သမာဒိယာမိ" အလံုးစံုေသာ သတၱ၀ါတို႔ အေပၚ၌ ေမတၱာႏွင့္ယွဥ္ေသာစိတ္ျဖင့္ ျပန္႔ႏွံ႔၍ ေနထိုင္ျခင္းကို ေဆာက္တည္ပါ၏ ဟူေသာ သိကၡာပုဒ္ တပါးကိုထည့္၍ ၉-ပါးသီလဟု ေခၚသည္။ မွတ္ခ်က္။ ။ေမတၱာ၏ ဆန္႔က်င္ဖက္ ေဒါသမထြက္ရ၊ ေဒါသစိတ္ျဖစ္က သိကၡာပုဒ္ပ်က္၏၊ အျမဲေမတၱာပြားေနရမည္ဟု မမွတ္လင့္၊ ကာယကံေမတၱာ, ၀စီကံေမတၱာလည္း ေမတၱာပင္။

န၀င္းအျပား ၁၀၈-ပါး။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္ကို (တရာ႔ရွစ္န၀င္း)၌ ဆိုခဲ့ျပီ။

န၀င္းေခ်ာ္, န၀င္းေဆးမ်ိဳး ၉-ပါး။ ။ အဂိၢရတ္ ေ၀ါဟာရ၊ ဓာတ္ကိုးပါးျဖင့္ ျပီးေသာ ေဆးဟူလို၊
ကန္႔, ေက်ာက္ခ်ဥ္, ဆား ၃-ပါး တလံုခ်က္၊
ယမ္း, လက္ခ်ား, ဇ၀က္သာ ၃-ပါး တလံုခ်က္၊
ပ႐ုပ္, ထံုး, ဆပ္ျပာ ၃-ပါး တလံုခ်က္၊
ယင္း ၃-ပါး ၃လီကိုပင္ "န၀င္းေဆး, န၀င္းေခ်ာ္" ဟုအဂၢိရတ္သမားတို႔ ေခၚေ၀ၚသံုးၾကကုန္၏။

န၀ေဒးၾကီး၊ ဘြဲ႕ဂုဏ္မွီး၊ ေက်ာ္ဟီး ၃-နာမာ။ ။ ပထမ န၀ေဒးၾကီး၏
"စစ္ကိုင္းေထာင္သင္း၊ စလင္းလက္်ာ၊ ျပည္မွာန၀ေဒး" ဟူေသာ ဘြဲ႕ထူးဂုဏ္ထူးမ်ား၏ အမည္ေတာ္ ၃-ပါးကိုဆိုသည္။

န၀ေဒးေခၚ၊ ဘြဲ႕အေက်ာ္၊ ၄-ေဘာ္ အဂၤါရပ္။ ။
န ၀ေဒ-ပါဠိ "န-မရွိ။ ၀ေဒ-ဆိုဘြယ္ရာအျပစ္" ၎င္းဘြဲ႕တံဆိပ္ ခံရသူမ်ားကား ေအာက္ပါ အဂၤါ ၄-ပါးႏွင့္ျပည့္စံုရမည္ဟူ၏
(၁) ႏိုင္ငံေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ကြပ္ကဲေရး၌ လိမ္မာရျခင္း၊
(၂) တရားဥပေဒ စီရင္ဆံုးျဖတ္ေရး၌ ကြၽမ္းက်င္ရျခင္း၊
(၃) စစ္တိုက္ စစ္ဆင္ စစ္ဆုတ္ေရး၌ လိမ္မာပါးနပ္ ရဲရင့္ရျခင္း၊
(၄) ေဆး ေဗဒင္ႏွင့္ ကဗ်ာလကၤာ သဒၵါစာေပတို႔၌ ေျပာင္ေျမာက္ရျခင္း။

န၀ရတ္ ၉-ပါး၊ ဂုဏ္စြမ္းအား။ ။ ၎င္းသ႐ုပ္အဓိပၸါယ္ကို ေအာက္ပါလကၤာျဖင့္သိရာ၏၊
"နီလာ စိန္ ေၾကာင္၊ ထိန္ေျပာင္ပတၱျမား၊ ျမသား,ေဂါမုတ္၊ ဥႆဖယား,သႏၲာ၊ ရတနာပုလဲ၊
ထူးကဲမြန္ျမတ္၊ န၀ရတ္ ၉-ပါး၊ ေက်ာ္ထင္ရွားသည္၊ မွတ္သားအစဥ္၊ ေခၚ႐ိုးတည္း"။
န၀ရတ္ ၉-ပါး၊ ဂုဏ္စြမ္းအားကား၊ ပတၱျမား ဘုန္းေတာက္၊ ျမေက်ာက္ ေအးခ်မ္း၊ စိန္စြမ္း ဂုဏ္ေရာင္၊
ေၾကာင္ကား သိဒၶိ၊ မဏိ နီလာ၊ ေမတၱာကဲခ်ဳပ္၊ ေဂၚမုတ္ ခြန္အား၊ ဥႆဖယား က်န္းမာ၊ သႏၲာ ၾကီးကဲ၊
ပုလဲ က်က္သေရ၊ ကြန္႕ကြန္႕ေ၀သည္၊ ကိုးေထြန၀ရတ္ စြမ္းရည္တည္း။

န၀ရတ္ထား၊ ရပ္ ၉-ပါး၊ ကြင္းျငား လက္စြပ္၀တ္။ ။ အထက္ပါ န၀ရတ္ေက်ာက္ ၉-ပါးကို လက္စြပ္ ကြင္းလိုေသာသူသည္ ပတၱျမားကို အလယ္ထား၍ စိန္ကိုေရွ႕တည့္တည့္က ထားျပီးလွ်င္၊ ၾကြင္းေသာ ရတနာ ၇-ပါးကို အစဥ္အတိုင္း လက္်ာရစ္လွည့္၍ ကြင္းေလ၊ ၀တ္ဆင္သူအား ေဘးဥပါဒ္ကင္းရွင္း၍ ရန္အေပါင္းတို႔ကို ႏိုင္နင္းမည္။ ဘုန္းက်က္သေရ တက္ေနပမာ မဂၤလာရွိမည္၊ လာဘ္သပၸကာ ေပါမ်ားမည္ ဟူ၏။

န၀႐ူပါ၊ သတၱ၀ါ၊ ၉-ျဖာ ႐ုပ္ပံု အဘယ္နည္း?။ ။ ေရႊဘံု နိဒါန္းလာ 'န၀႐ူပေဖါင္' ပံုမွယူေျဖသည္။
(၁) ကရ၀က္ ႏႈတ္သီးႏွင့္ လည္ဆံ၊
(၂) ႏြားလဘို႔၊
(၃) ငါးၾကင္းျမီး၊
(၄) ဆင္စြယ္ ႏွစ္ေခ်ာင္း၊
(၅) မကန္း ႏွာေမာင္း၊
(၆) သမင္ခ်ိဳ ႏွစ္ဖက္၊
(၇) ၾကက္တူေရြးအေတာင္ႏွစ္ဖက္၊
(၈) တိုး လက္တဖက္, ေျခတဖက္ အျမီး၊
(၉) ျမင္းနားႏွစ္ဖက္, လက္တဖက္, ေျခတဖက္။

နသတ္ကာရန္၊ ေရးထံုးမွန္၊ ၉-တန္ ျမန္မာ့နည္း။ ။ ျမန္မာ သင္ပုန္းၾကီးက်မ္းလာ စာစီစာကံုး ၃၆-ပါးေသာ ဌာနႏွင့္ ၆၄-ပါးေသာ ကာရန္ငယ္ အသံတို႔တြင္ ပါ၀င္သည့္ ေ၀ါဟာရ။
"အန္႔, အန္, အန္း, အိန္႔, အိန္, အိန္း, အုန္႔, အုန္, အုန္း" တို႔ျဖစ္ၾက၏။

« နာ »

နာနာဘ႑ာ၊ ခိုးနည္းလာ၊ ၅-ျဖာ အဘယ္နည္း? ။ ။၎င္းသ႐ုပ္ကို (ခိုးျခင္း ၂၅-ပါး)၌ ၾကည့္ပါကုန္။

နာမ္ ၁၀-ပါး ေဆး။ ။ အဂၢိရတ္ ေ၀ါဟာရ။
'ယမ္း, ဆား, ဆပ္ျပာ, ဇ၀က္သာ, ပ႐ုပ္, ထံုး, ေက်ာက္ခ်ဥ္, ကန္႔, ဒု႒ာ, လက္ခ်ား'
ယင္းဆယ္ပါး ေလးတူခ်က္သည့္ ေဆးကို ဆို၏၊ လုပ္ရတ္သမားတို႔ သံုးၾကကုန္၏။

နာမ္စားမ်ိဳး ၄-ပါး။ ။ ၀ါက်တခု၌ နာမ္ပုဒ္တို႔ကို ထပ္ခါထပ္ခါ မသံုးရေအာင္ နာမ္၏အစား သံုးေသာပုဒ္မ်ိဳးကိုဆိုသည္။
(၁) ပုဂၢလ နာမ္စား- လူ, နတ္, ျဗဟၼာ စေသာပုဂၢိဳလ္တို႔၏အစား သံုးေသာပုဒ္မ်ိဳး၊
ပံု- 'ေယာက္်ားတဆူ၊ ထိုသ သူလွ်င္၊ လူ၌ေသာ္လဲ၊ လြန္ရခဲ၏'၊ ဟူေသာ စတုဓမၼသာရပ်ိဳ႕၌
'သူ' ဟူေသာပုဒ္သည္ ပုဂၢလ နာမ္စား မည္၏။
(၂) သ ပစၥာဂမ နာမ္စား- မိမိကိုယ္ကို တဖန္ျပန္၍ သံုးစြဲေသာပုဒ္မ်ိဳး၊
ပံု-'နင့္ ကိုယ္ကို ပင္၊ နင္ဆင္ျခင္၊ ေၾကာျခင္ ေလွ်ာ့ပါးစြာ'၊ ဟူေသာ ခြဲထားသံေပါက္၌၊ 'ကိုယ္ကို'ဟူေသာ ပုဒ္သည္ မိမိသို႔တဖန္ျပန္လာေသာေၾကာင့္ 'သ ပစၥာဂမ နာမ္စား' မည္၏။
(၃) နိဒႆန နာမ္စား-နာမ္ပုဒ္တို႔၏ အစား ညႊန္းျပ သံုးစြဲေသာ ပုဒ္မ်ိဳး။
ပံု-'ဤကား မေကာင္း၊ ထိုကား ေကာင္း၏၊ ေနာက္ေႏွာင္းေသာခါ၊ သိရစ္ပါလိမ့္' ဟူေသာ ကုသပ်ိဳ႕၌ 'ဤကား' 'ထိုကား' ဟူေသာပုဒ္တို႔သည္ တစံုတခုေသာ နာမ္ပုဒ္တို႔၏အစား ညႊန္းျပေသာနည္းအားျဖင့္ သံုးရကား 'နိဒႆန နာမ္စား' မည္၏။
(၄) ပုစၦာ နာမ္စား-နာမ္ကို အေမးနည္းအားျဖင့္ သံုးေသာပုဒ္မ်ိဳး။
ပံု-'မည္သူဆိုညႊန္း၊ မတိုက္တြန္း၊ လိုထြန္းက်မ္းလကၤာ' ဟူေသာ ဘူရိဒတ္ပ်ိဳ႕ နိဂံုး၌၊ 'မည္သူ' ဟူေသာ ပုဒ္သည္ ေမးခြန္းအရာ၌ တည္ေသာေၾကာင့္ 'ပုစၦာ နာမ္စား'မည္၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ နာမ္စားကား ကဗ်ာလကၤာ၌ ၆-ပါးလည္း ရွိေသး၏။

နာမ္ ေတပညာ၊ ဘိဓမၼာ၊ ၅၃-ျဖာသိ။ ။ အဘိဓမၼာသေဘာ နာမ္ ၅၃-ပါးဟူ၏။
(က) စိတ္ ၈၉-ခုကို အာရမၼဏ ၀ိဇာနန သေဘာတခုသာ ရေသာေၾကာင့္ နာမ္တပါး၊
(ခ) ေစတသိက္ ၅၂-ပါး၊
ေပါင္း ၅၃-ပါးျဖစ္၏။

နာမ်ိဳး ၅-ပါး။ ။ နာမ်ိဳးအ၀င္ ေဆးပင္မ်ိဳး ငါးပါးဟူလို။
(၁) နာဂေမာက္၊
(၂) နာဂသိန္၊
(၃) နာဂမ
(၄) နာဂမႈိင္း၊
(၅) နာဂထ။
မွတ္ခ်က္။ ။ နာဂေမာက္ကို၊ 'နာဂဆက္' ဟူ၍လည္း ေခၚၾကသည္။

နာယကဂုဏ္ ၆-ပါး။ ။ နာယက ၪပလုပ္သူတို႕ လိုက္နာရမည့္ ဂုဏ္ ၆-ပါးဟူ၏။
(၁) ခမာ-သည္းခံျခင္းေခၚ ခႏၲီတရားမ်ား ထားရွိရျခင္း၊
(၂) ဇာဂရိယ-အစစအရာရာမွာ သတိထပ္ၾကပ္ပါျခင္း ႏိုးၾကားျခင္း၊
(၃) ဥ႒ာန-ငယ္သားတို႔ထက္ ဆထက္မ်ားစြာ လြန္သာေသာ လံု႔လ ရွိျခင္း၊
(၄) သံ၀ိဘာဂ-ေလ်ာက္ပတ္ ေလ်ာ္ကန္ ေတာ္တန္သလို ခြဲစိတ္ ခ်ီးေျမႇာက္ ေထာက္ပံ့ရျခင္း၊
(၅) ဒယာ-သူတပါးအား ကိုယ္ႏွင့္မျခား သနားၾကင္နာရျခင္း၊
(၆) ဣကၡနာ-အလံုးစံုေသာ အခြင့္အေရးကို ေတြးေတာေျမာ္ျမင္ ဆင္ျခင္ဥာဏ္ႏွင့္ ျပည့္စံုရျခင္း, စံုစမ္းျခင္း။

နာယကပုဂၢိဳလ္၏ အသိဥာဏ္ ၅-ပါး။ ။ နာယက ေရွ႕ေဆာင္လုပ္သူသည္ ဤပညာငါးပါးႏွင့္ ျပည့္စံုရမည္ဟူ၏။ (၁) အတၳၫူ-အက်ိဳးစီးပြား ရွိမဲ့ကို သိရမည္။
(၂) ဓမၼၫူ-တရားေကာင္းႏွင့္ ညီ, မညီကို သိရမည္၊
(၃) မတၱၫူ-အတိုင္းအရွည္ကို သိရမည္၊
(၄) ကာလၫူ-အခ်ိန္အခါ သင့္ မသင့္ကို သိရမည္။
(၅) ပရိသၫူ-ပရိသတ္ လူထု၏ စိတ္ထားကိုသိရမည္။

နာရီ ၂-ပါး၊ အခ်ိန္မ်ား၊ ျခားနားမည္သို႔သိ။ ။ ဤ၌ စက္နာရီႏွင့္ ျမန္မာနာရီ ယွဥ္ပံုကို သိႏိုင္ရန္ ျပသည္။
(၁) တေမာင္းေခၚ ျမန္မာ တနာရီသည္ စက္ ၂၄-မိနစ္ ႏွင့္ ညီမွ်၏၊
(၂) ျမန္မာ ၂-နာရီ ဗီဇနာ ၃၀-သည္ စက္ တနာရီႏွင့္ ညီမွ်၏၊
(၃) ျမန္မာ တဗီဇနာသည္ စက္ ၂၄-စကၠန္႔ႏွင့္ ညီမွ်၏၊
(၄) ျမန္မာ ၅-ခရာ သည္ စက္ ၂-စကၠန္႔ႏွင့္ ညီမွ်၏။

No comments:

Post a Comment